دقیقترین پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

هانیه ولی زاده
3 هفته پیش
پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403[خانه گران میشود!]

قیمت مسکن یکی از موضوعات مهم و حساس در ایران است که تاثیر زیادی بر زندگی اقتصادی و اجتماعی مردم دارد. با توجه به نوسانات قیمت‌ها، شرایط اقتصادی و تورم شدید خرید یا فروش یک مسکن ممکن است برای افراد چالش‌برانگیز باشد و یکی از مهم ترین سوالاتی که همواره ذهن مردم را به خود مشغول کرده است پیش‌بینی قیمت مسکن است.

توجه داشته باشید طبق آمارها معاملات مسکن در سال 1402 با رکود بسیار زیادی همراه بوده است و این موضوع باعث شده است که تعداد قراردادهای مسکن تا بهمن‌ماه سال 1402 با کاهش بسیار زیادی روبرو باشد و در توانایی خرید مردم در حوزه مسکن تاثیر گذارباشد. نکته قابل‌توجه این است که بازار مسکن با وجود شرایط حاکم در ایران، همچنان به فعالیت خود ادامه داده است و هر روز شاهد تغییرات در قیمت‌ها و فعالیت‌های خرید و فروش هستیم.

عوامل مختلفی نظیر عرضه و تقاضا، شرایط اقتصادی، سیاست‌های دولت و ... تاثیر زیادی بر قیمت مسکن دارند. بنابراین؛ برای خرید یا فروش یک مسکن در ایران، لازم است به دقت بازار را بررسی کنید و به تحلیل صحيح نوسانات قيمت‌ها پرداخته شود. در این مقاله از 2نبش به پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403 پرداخته می‌شود و همچنین جدول تغییرات قیمت مسکن در 40 سال گذشته نمایش داده شده می‌شود. در ادامه به پیش بینی قیمت مسکن پرداخته می‌شود.

 

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403 (عوامل تاثیر گذار)

 روند پیش‌بینی قیمت در سال 1403 به عواملی که به طور کامل در بخش قبلی به آن اشاره شد مرتبط است. لازم است بدانید علاوه بر این، بخش دیگر روند تغییرات قیمت به عملکرد و تاثیر گذاری دولت در سال 1403 بستگی خواهد داشت. باید دید برای جلوگیری از افزایش قیمت دولت چه راهکاری دارد اما با این روند افزایش نرخ ارز قیمت مسکن با افزایش مواجه خواهد شد.

 برای پیش بینی دقیق‌تر قیمت مسکن در سال 1403 به آمار و ارقام زیر که مرتبط به سال 1402 است توجه داشته باشید.

 1- تورم 45 درصدی مصالح ساختمانی

 2- تورم عمومی 43 درصد

 3- افزایش قیمت مسکن تا سقف 46 درصد

 لازم به ذکر است باتوجه‌به برنامه‌ها اقتصادی، سیاست‌ها و بودجه‌ای که دولت به مجلس ارائه کرده است، افزایش قیمت مصالح ساختمانی، قیمت مسکن و تورم در 6 ماه اول سال 1403 قطعی است. باتوجه‌به شرایط گفته شده پیش‌بینی می‌شود در سال 1403 نرخ تورم 30 الی 40 درصد بالا برود.

 

جدول مقایسه قیمت مسکن در 10 سال گذشته 

قدرت خرید مردم با افزایش تورم دچار رکود بی سابقه‌ای شده است.  بازار معاملات ملکی هرساله در آستانه عید نوروز با نوسانات قیمتی روبه‌رشدی همراه است. قیمت مسکن تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله وضعیت اقتصادی کشور، نرخ تورم، نرخ ارز، قوانین و تغییرات در بازار مسکن و بازار سهام است. برای داشتن پیش بینی دقیق‌تر، تحلیل وضعیت فعلی بازار مسکن و شرایط اقتصادی کشور نیاز است. در جدول زیر تغییرات قیمت مسکن در 10 سال اخیر نشان‌داده‌شده است.

جدول مقایسه قیمت مسکن در 10 سال گذشته 

اگر شرایط اقتصادی کشور خوب باشد، نرخ تورم کاهش یابد، قدرت خرید مردم افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه بازار خرید و فروش مسکن نیز رونق می‌گیرد. همچنین، اگر دولت سیاست‌های مناسبی برای تسهیل در خرید و فروش مسکن اعمال کند، بازار بهبود‌ یافته و فعال‌تر خواهد شد.

همان‌طور که اطلاع دارید و طبق آمارها معاملات مسکن در این چندسال اخیر با توجه به نرخ بالای مسکن و رکود اقتصادی روند نزولی داشته است. به گفته نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک قیمت اجاره مسکن خصوصا در شهر تهران افزایش داشته است و راه اندازی سامانه خودنویس برای اجاره املاک عملا تاثیری در نرخ اجاره مسکن نداشته است.

همچنین به گفته نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران پیش‌بینی قیمت مسکن در ماه‌های آینده و حتی سال آینده موضوعی قابل پیش بینی نیست و باید دید بازار با توجه به نوسانات ارزی به چه سمتی حرکت می‌کند. در ادامه مقاله قصد داریم به پیش‌بینی قیمت مسکن در سال 1403  بپردازیم.

 

جدول تغییرات قیمت مسکن در 40 سال گذشته

با شروع جنگ تحمیلی کشور ایران به تورم شدیدی دچار شد و این موضوع در قیمت مسکن هم تاثیر زیادی داشت. در طی این 40 سال بازار مسکن دچار تغییر و تحولات بسیاری شده است و از اولین دوره‌های رکود طی این چند سال می‌توان به سال 1370 اشاره کرد که قیمت مسکن دچار افزایش کمی شد. در جدول زیر تغییرات قیمت مسکن در 40 سال گذشته نشان‌داده‌شده است.

جدول تغییرات قیمت مسکن در 40 سال گذشته

در سال 1376 افزایش قیمت مسکن رخ داد و تا 1385 شاهد ثبات نسبی در قیمت مسکن بودیم. شروع قیمت‌های میلیونی مسکن و افزایش نرخ مسکن در سال 1385 رخ داد. در سال 87 قیمت هر متر خانه 2 میلیون و در سال 91 قیمت هر متر خانه از مرز 3 میلیون تومان عبور کرد. لازم به ذکر است قیمت مسکن از اواخر سال 1391 وارد تورم طولانی شده است و همچنین روند صعودی داشته است.

 جالب است بدانید در سال 1399 بخش مسکن از منفی 15 درصد به مثبت 3.8 درصد رشد داشته است و این رشد به‌خاطر نهضت ملی مسکن بوده است. نکته قابل‌توجه در این بخش و باتوجه‌به آخرین آمارهای سال 1402 میانگین قیمت مسکن در شهر تهران بین 90 تا 100 میلیون تومان برای هر مترمربع گزارش شده است.

 

کلام آخر

در این مقاله درباره قیمت مسکن در چند سال اخیر صحبت کردیم، همچنین اطلاعاتی درباره قیمت مسکن در سال 1403 در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌شود اگر قصد خرید و فروش برای املاک دارید متن این مقاله را بادقت بررسی کنید و بخوانید تا برای انجام معامله ملک خود با هیچ مشکلی مواجه نشوید. جهت بهبود این مطلب اگر سوال یا پیشنهادی به ذهنتان رسید، لطفا در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آن رسیدگی کنیم.

 

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
هانیه ولیزاده هستم کارشناسی فیزیک دارم، اول داستان مشغول سروکله زدن با قوانین فیزیک و چالشاش بودم اما بعدش دنبال علاقه ام رفتم و وارد حوزه دیجیتال مارکتینگ شدم . مدتی هم هست که تولید محتوای تخصصی در زمینه ملک و آموزش مشاوران املاک رو انجام میدم.
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر میده
2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.