سامانه خودنویس جایگزین جدید ایران املاک شد!

هانیه ولی زاده
3 هفته پیش
سامانه خودنویس جایگزین جدید ایران املاک!

 سامانه خودنویس املاک در بهمن‌ماه سال 1402 باهدف نظارت و کنترل بر قیمت مسکن راه‌اندازی شده است تا مشاوران و متقاضیان ثبت قرارداد املاک برای استعلام اجاره‌نامه و دریافت کد رهگیری به این سامانه مراجعه کنند. همان‌طور که اطلاع دارید پیش‌ازاین برای ثبت قرارداد و دریافت کد رهگیری باید هزینه پرداخت می‌شد اما با این سامانه امکان دریافت کد رهگیری به‌صورت رایگان وجود دارد.

در این مقاله از 2نبش به بررسی امکانات سامانه خودنویس املاک می‌پردازیم. لازم به ذکر است برای استعلامات مربوط به کد رهگیری و اجاره‌نامه باید با محیط این سامانه آشنا شوید و کار با آن را یاد بگیرید. در این مقاله قصد داریم نحوه ورود و ثبت‌نام به سامانه خودنویس املاک را آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

سامانه خودنویس املاک khodnevis.mrud.ir

 سامانه خودنویس املاک سامانه است که در آن می‌توان به‌صورت رایگان کلیه معاملات املاک و مستغلات را ثبت کرد و برای قراردادهای اجاره بدون نیاز به مراجعه به دفاتر املاک کد رهگیری اخذ نمود. لازم به ذکر است بر اساس ماده 18 قانون جهش تولید مسکن ثبت کلیه قراردادها در این سامانه الزامی است. خوب است بدانید در نسخه ارائه‌شدهٔ فعلی این برنامه تنها امکان ثبت قراردادهای اجاره ملک از جمله املاک مسکونی، غیرمسکونی، مالکیت حقیقی، مالکیت حقوقی و چند مالکی، در دسترس است. در نسخه بعدی این سامانه امکان ثبت قرارداد فروش ملک هم در دسترس خواهد گرفت.

 یکی از اهداف اصلی دولت برای راه‌اندازی سامانه خودنویس املاک جلوگیری از دریافت هزینه‌های سنگین برای اخذ کد رهگیری عنوان شده است. مشاورین املاک، موجرین و مستاجرین ملزم هستند برای قراردادهای اجاره‌ی کلیهٔ املاک، این سامانه را مبنای ثبت قرارداد خود قرار دهند. در حقیقت این سامانه جایگزین سامانه ثبت معاملات و املاک کشور (سامانه املاک) شده است. برای ورود و استفاده از قابلیت‌های این سایت لازم است با محیط این سامانه آشنا شوید تا کارکردن با امکانات آن برایتان آسان شود. در ادامه قصد داریم به بررسی محیط سامانه خودنویس املاک بپردازیم.

 

راهنمای ورود به سامانه خودنویس املاک و مستغلات

برای ورود به سامانه خودنویس املاک کافی است در قسمت سرچ گوگل این عبارت را جست و جو کنید یا مستقیما آدرس سایت( khodnevis.mrud.ir) را در مرورگر خود وارد کنید. در ابتدا با صفحه اصلی سایت مواجه می‌شوید که باید بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

1- در این قسمت دو گزینه پیش روی شماست؛ ورود به عنوان فرد حقیقی یا ورود به‌عنوان فرد حقوقی که در اینجا ما شخص حقیقی را انتخاب کردیم.

راهنمای ورود به سامانه خودنویس املاک و مستغلات

2- در بخش بعدی فرد به صفحه خدمات هوشمند منتقل می‌شود. شماره تماس و عبارت امنیتی را در کادر مربوطه وارد کنید و بر روی گزینه ارسال کد یک بار مصرف کلیک کنید.

راهنمای ورود به سامانه خودنویس املاک و مستغلات

3- در بخش بعدی فرد باید کد یک بار مصرف پیامک شده را در کادر مربوطه وارد کند.

راهنمای ورود به سامانه خودنویس املاک و مستغلات

4- در این قسمت کد ملی و تاریخ تولد خود را وارد کنید و روی گزینه ثبت اطلاعات کلیک کنید.

راهنمای ورود به سامانه خودنویس املاک و مستغلات

لازم به ذکر است پس از طی مراحل بالا فرد به فضای شخصی سامانه خودنویس خود منتقل خواهد شد و می‌تواند از کلیه امکانات سایت نظیر استعلام کد رهگیری و ثبت قرار داد اجاره بهره‌مند شود.


نحوه ثبت قرارداد جدید در سامانه خودنویس املاک

برای ثبت نام و ثبت قرارداد در سامانه خودنویس املاک مانند بخش قبلی وارد سایت خودنویس املاک شوید و پس از تکمیل مراحلی که در بخش قبلی درباره آن صبحت شد، بر روی گزینه ایجاد قرارداد جدید کلیک کنید. لازم به ذکر است طرفین باید نقش خود را تعیین کنند و اطلاعات مربوطه را تکمیل کنند تا قرارداد اجاره بدون هیچ مشکلی ثبت شود.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که هرکدام از طرفین، مستاجر یا موجر شماره موبایل طرف مقابل را در کادر تلفن همراه مالک یا مستاجر، وارد نمایند تا لینک تکمیل اطلاعات برای طرفین مقابل ارسال شود. در بخش بعدی به آموزش تصویری ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس املاک پرداخته می‌شود.

 

آموزش تصویری ثبت قرارداد در سامانه خودنویس املاک

1- همان‌طور که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم پس از ورود به سامانه بر روی گزینه ایجاد قرارداد کلیک کنید.

نحوه ثبت نام و ثبت قرارداد در سامانه خودنویس املاک

2- در این بخش نوع معامله، نوع نقش و نوع کاربری ملک مورد نظر خود را مشخص کنید( در اینجا برای آموزش، نوع نقش موجر و کاربری ملک مسکونی انتخاب شده است)

3- در قسمت بعدی باید اطلاعات هویتی خود از جمله کد ملی و شماره تماس و میزان سهم خود از ملک شش دانگ را مشخص کنید. لازم است بدانید در صورتی که موجر چند نفر باشد می‌توانید از گزینه افزودن موجر جدید استفاده کنید.

4- با تکمیل اطلاعات مربوط به ملک، مبلغ و تاریخ قرارداد، تعهدات طرفین، قبوض ملک و مشخصات موجر و مستاجر، مراحل ثبت قرارداد اجاره از سوی موجر تکمیل می‌شود. در مرحله آخر طرفین قرارداد باید وارد لینک‌های ارسالی به شماره همراه خود شوند تا ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس املاک تکمیل شود و کد رهگیری برای موجر و مستاجر ارسال گردد.

5- در حالت دیگری که از ابتدا نوع نقش برای انعقاد قرارداد مستاجر انتخاب شده باشد فرد با صفحه زیر مواجه خواهد شد و باید  اطلاعات محل سکونت خود، مبلغ و تاریخ قرارداد، تعهدات طرفین، اطلاعات موجر و شماره تماس همچنین، اطلاعات ملک و قبوض مربوطه را تکمیل کند. پس از انجام این مراحل قرارداد اجاره از سمت مستاجر انجام شده است و لازم است موجر وارد لینک ارسالی به شماره تماس خود شود و اطلاعات خواسته شده در سامانه را تکمیل کند.

نحوه استعلام کد رهگیری قرارداد در سامانه خودنویس املاک

این قابلیت تنها برای قراردادهایی امکان پذیر است که در سامانه ثبت شده‌اند و متقاضی باید به کد ملی موجر یا مستاجر دسترسی داشته باشد. برای اینکار کافی است وارد سامانه خودنویس شده و بر روی گزینه استعلام کد‌ رهگیری قرارداد کلیک کنید. پس از آن وارد صفحه استعلام میشوید و با وارد کردن کدملی موجر یا مستاجر و کدرهگیری امکان استعلام وجود دارد.

لازم به ذکر است برای برای دسترسی و مشاهده قرارداد اجاره تایید یکی از طرفین قرارداد ضروری است؛ به همین دلیل باید کد تایید یکبار مصرفی که برای موجر یا مستاجر ارسال شده است در کادر مربوطه وارد شود تا هیچ مشکلی برای استعلام پیش نیاید.

مهمترین امکانات سامانه خودنویس املاک

 در ابتدای این مقاله درباره نحوه ثبت‌نام و ورود به سامانه خودنویس املاک صحبت شد. در این بخش قصد داریم به بررسی امکانات سامانه خودنویس املاک بپردازیم که به شرح زیر است:

 1- پشتیبانی آنلاین از ساعت 8 صبح تا 12 شب به‌غیراز ایام تعطیل

2- امکان ثبت قرارداد اجاره به‌صورت رایگان

3- امکان دریافت کد رهگیری توسط موجر یا مستاجر بدون نیاز به مراجعه به دفاتر املاک

4- امکان استعلام اجاره‌نامه‌های ثبت شده در سامانه خودنویس از طریق کدملی مستاجر یا مالک و کد رهگیری قرارداد اجاره

5- دسترسی به بخش سوالات متداول و آخرین اطلاعیه‌ها و به‌روزرسانی‌های موجود در سایت

 

 کلام آخر

 در این مقاله اطلاعاتی درباره سامانه خودنویس املاک در اختیارتان قرار دادیم، لازم به ذکر است آموزش‌های لازم جهت ثبت نام، ورود به سامانه خودنویس املاک و استعلام کد رهگیری املاک بیان شد. پیشنهاد می‌شود اگر قصد اجاره ملک خود را دارید یا حتی مستاجر هستید متن این مقاله را بادقت بررسی کنید و بخوانید تا برای انجام معامله و اجاره ملک خود با هیچ مشکلی مواجه نشوید. جهت بهبود این مطلب اگر سوال یا پیشنهادی به ذهنتان رسید، لطفاً در بخش پرسش‌وپاسخ مطرح کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آن رسیدگی کنیم.

 

 
 
 سوالات متداول

 سامانه خودنویس چیست؟

 سامانه خودنویس جهت نظارت بر قیمت مسکن راه‌اندازی شده است. این سامانه امکان ثبت و استعلام قرارداد اجاره به صورت رایگان را به مستاجرین، مالکان و مشاورین املاک می‌دهد.

 سامانه املاک و مستغلات چیست؟

سامانه املاک و مستغلات کشور که به نام سایت ایران املاک، سامانه یکتا املاک و سامانه ملی املاک معروف است و با نشانی www.iranamlaak.ir شناخته می‌شود برای ثبت و شفاف‌سازی اطلاعات در حوزه املاک به کار می‌رود. در حال حاضر سامانه خودنویس املاک جایگزین این سایت شده است.

سامانه ایران املاک چه امکاناتی دارد؟

 امکاناتی در سایت ایران املاک وجود دارد به شرح زیر است:

 1- مشاهده مشاورین املاک مجاز در سطح کشور

2- استعلام کد رهگیری

 3- مشاهده تعرفه صدور کد رهگیری از سمت دفاتر املاک

4- جست‌وجو تمامی سوابق قبلی املاک از طریق کد پستی آن

ورود به سامانه املاک چگونه است؟

از طریق آدرس اینترنتی www.iranamlaak.ir به‌راحتی قادر هستید از تمامی امکانات این سامانه استفاده کنید. لازم به ذکر است با جایگزینی سامانه خودنویس، قرارداد اجاره‌نامه املاک در این سامانه انجام می‌گیرید.

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
هانیه ولیزاده هستم کارشناسی فیزیک دارم، اول داستان مشغول سروکله زدن با قوانین فیزیک و چالشاش بودم اما بعدش دنبال علاقه ام رفتم و وارد حوزه دیجیتال مارکتینگ شدم . مدتی هم هست که تولید محتوای تخصصی در زمینه ملک و آموزش مشاوران املاک رو انجام میدم.
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر میده
2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.