مهم‌ترین نکات اجاره خانه [ نکات حقوقی + سوالات قبل از اجاره ]

نازنین زرنشان
3 ماه پیش
مهم‌ترین نکات اجاره خانه [نکات حقوقی + سوالات قبل از اجاره ]

دغدغه بیشتر خانواده ها در زمان اسباب‌کشی این است که به مشکلاتی از قبیل موقعیت جغرافیایی نامناسب، اطلاع نداشتن از اصول قرارداد اجاره نامه و مشکلات جزئی و کلی ساختمان و... مواجه نشوند. اگر شما هم در زمان اسباب‌کشی همین دغدغه‌ها را دارید، شما را دعوت میکنم تا با مطالعه این مطلب با نکات اجاره خانه آشنا شوید.

افرادی هستند که در هنگام بازدید از خانه به همه موارد مورد نیاز و نکات مهم اجاره خانه توجه نمی‌کنند، که این امر باعث می شود تا بعد از امضای قرارداد اجاره نامه با مشکل مواجه شوند. حال کسانی هم هستند که در سال های متوالی از یک خانه به خانه دیگر اسباب‌کشی می‌کنند و نکات بسیار زیادی را مدنظر قرار می دهند.

مهم‌ترین نکات اجاره خانه 

در ادامه با 3 نکته ضروری برای اجاره خانه آشنا می‌شویم، این نکات برای زوج های جوانی که قصد دارند برای اولین بار خانه ایی را اجاره کنند و نمی‌دانند باید به چه نکاتی توجه کنند بسیار مفید می‌باشد، در ادامه با نکات مهم اجاره خانه آشنا می‌شویم.

 

1- تعیین دقیق قیمت اجاره بهای خانه

یکی از نکات مهم اجاره خانه، تعیین دقیق قیمت اجاره بها است. قبل از اجاره خانه حتما قیمت آن را به صورت دقیق بررسی کنید. منظور ما از بررسی اجاره بها قبل از اجاره ملک، این است که قیمت واقعی خانه را با موارد پیشنهادی مقایسه کنید. تحقیقات درمورد خانه شامل مواردی اعم از: محل قرار گیری خانه، بررسی وضعیت بازار، متراژ خانه، سال ساخت و تعداد اتاق خواب ها می‌شود. حتی تجهیزات موجود در خانه هم در قیمت آن تاثیر گذار است. بعضی از آپارتمان ها فاقد آسانسور هستند و همین موضوع در میزان اجاره بها بسیار تاثیر‌گذار است.

2- توجه به موقعیت مکانی خانه

از نکات مهم اجاره خانه، موقعیت مکانی آن است که باید به صورت کامل بررسی کنید. خانه ایی که قصد دارید آن را اجاره کنید باید از موقعیت جغرافیایی مناسبی برخوردار باشد. نزدیک بودن خانه به مدرسه، دانشگاه و محل کار اهمیت بسیاری دارد.به علاوه نکات بالا، بلکه نزدیک بودن به مراکز تفریحی و رفاهی، مراکز خرید، فروشگاه های مهم شهر از نکات مهم اجاره خانه است. خانه‌‌هایی که نزدیک به فضای سبز و پارک قرار دارند بسیار جذاب هستند، پس قبل از اجاره خانه به موقعیت مکانی و نزدیک بودن آن به امکانات تفریحی و رفاهی توجه کنید.

3- توجه و بررسی کامل امکانات خانه

3-1_تعداد پریز‌های برق موجود در خانه

به پریز های برق حتما دقت کنید و توجه داشته باشید که در تمامی اتاق ها پریز برق وجود داشته باشد، اگر به اندازه کافی پریز وجود نداشته باشد با کلاف های کابل و سیم سیار‌های زیادی در خانه مواجه می‌شوید. تعداد پریز در آشپزخانه را حتما بررسی کنید، نمی‌شود که فقط یک پریز در آشپزخانه داشته باشید و در آن صورت مجبور هستید با سیم سیار لباسشویی, یخچال،  ماشین ظرفشویی و... را به برق برسانید، اما ولتاژ مورد نیاز برای کار کردن همه‌ی این لوازم با یک سیم سیار امکان پذیر نیست و مجبور هستید در زمان های مشخصی از آن ها استفاده کنید.

3-2_ بررسی پارکینگ و آسانسور در آپارتمان ها

یکی از نکات مهم اجاره خانه که حتما باید بررسی کنید این است که جای پارکینگ برای اتومبیل شما هست یا خیر، حتی اگر اتومبیلی ندارید هم بهتر است خانه ایی اجاره کنید که دارای پارکینگ شخصی باشد. ولی اگر ساختمان پارکینگ ندارد حتما خیابان ها و محله های اطراف را هم بررسی کنید و دقت کنید که علائم حمل با جرثقیل و پارک ممنوع را در اطراف شما نباشد. وجود آسانسور در ساختمان بسیار ضروری است، حتی اگر واحد شما در طبقه اول باشد باید به آن توجه کنید. با مدیریت ساختمان صحبت کنید و از قوانین استفاده از آسانسور و پارکینگ مطلع شوید تا بعد‌‌ها دچار مشکل نشوید.

3-3_بررسی عدم وجود رطوبت و قارچ در محیط خانه

قارچ در خانه یک موضوع بسیار ناخوشایند است، باعث به راه افتادن بوی بد و نامطبوع می‌شود، مشکلات تنفسی ایجاد می کند، برای افراد مسن و کودکان بسیار خطرناک است. برای پیدا کردن قارچ حتما لکه های سیاه را بررسی کنید، بیشتر هم در جاهایی که رطوبت زیادی دارد می‌توان پیدا کرد، مانند سرویس دستشویی و حمام.

3-4_توجه به نورگیر بودن خانه

هیچکس خانه کم نور را دوست ندارد و نمی‌تواند تحمل کند، هنگامی که می خواهید خانه اجاره کنید حتما به نورگیر بودن خانه توجه کنید، خانه‌هایی که پنجره بزرگی دارند بسیار نورگیر هستند. اگر می خواهید خانه‌ی نورگیری داشته باشید حتما به این نکاتی که در ادامه گفته می‌شود توجه کنید‌، دارا بودن پنجره در سالن پذیرایی، اتاق خواب و آشپزخانه‌ و روشن بودن رنگ دیوار‌ها، از جمله نکات مهم اجاره خانه است.

3-5_بررسی امکانات کلی و جزئی در آشپرخانه

اولین جایی که هنگام بازدید خانه که باید بررسی کنید، آشپزخانه است. آشپزخانه باید دارای کابینت های مدرن و تمیز باشد، محل قرارگیری ماشین لبا‌سشویی، یخچال و ماشین ظرفشویی باید مشخص شده باشد. یکی دیگر از نکات مهم اجاره خانه که باید به آن توجه کنید رنگ کابینت‌ها است، بسیاری از افراد کابینت های تیره در آشپزخانه را نمی‌‌پسندند. نکاتی که لازم است تا به آن توجه کنید، تست تجهیزاتی مانند گاز رومیزی، هود‌ آشپزخانه و شیرآلات، اگر به مشکلی برخوردید حتما با صاحب‌خانه درمیان بگذارید.

3-6_ بررسی امنیت درب و پنجره ها 

سالم بودن قفل پنجره و درب‌‌ها از نکات مهم در اجاره خانه است. حتما از سالم و مقاوم بودن قفل های درب و پنجره‌‌ها اطمینان حاصل کنید ولی اگر استحکام کافی نداشته باشد هیچوقت با خیال راحت نمی‌‌توانید خانه را ترک کنید و همیشه نگران این مسئله هستید که از منزل شما سرقت نشود.

 

نکات مهم قبل از بستن قرارداد اجاره خانه ( 3 نکته مهم )

قرارداد اجاره خانه یک معامله حقوقی است که بین صاحب خانه و مستأجر برای اجاره یک واحد مسکونی منعقد می‌شود. این قرارداد شامل سه دسته و یکسری نکات مهم هستند که در ادامه با آن آشنا می‌شویم.

 

1_انواع قرارداد اجاره خانه را بشناسید

  • اجاره نامه بنگاهی
  • اجاره نامه رسمی
  • اجاره نامه دستی

به این نکته هم حتما توجه کنید که تمام این اجاره نامه ها معتبر می‌باشند، اگر می‌خواهید هزینه‌ی زیادی نکنید می‌توانید اجاره‌نامه دستی را انتخاب کنید که در دفترخانه ها هم قابل استفاده می باشند.

2_ حتما اجاره نامه را مطالعه کنید

امضای قرارداد به این معناست که شما تمام اطلاعات موجود در اجاره‌ نامه را پذیرفتید، این موضوع یکی از نکات مهم قبل اجاره‌‌خانه است که باید به آن توجه کنید، برای همین توصیه می شود که قبل از امضای قرارداد متن اجاره‌نامه را حتما با دقت مطالعه کنید و در صورت ابهام ، برای رفع آن اقدام کنید. موقعی که اجاره نامه را مطالعه می کنید به جزئیات هم توجه کنید، اگر از مفهوم کلمات مطلع نبودید می توانید از یک مشاور حقوقی سوال کنید تا با مشکلی مواجه نشوید.

3_موارد زیر را در زمان بستن قرارداد در نظر بگیرید

از نکات مهم اجاره خانه که اهمیت بسیاری دارد, بررسی حقوقی این موضوع است. مستاجر و موجر باید تمام موارد ذکر شده در قرارداد را بپذیرند و بعد امضا کنند. مواردی که باید در قرارداد خانه ذکر کنید:

  • آدرس صاحب خانه
  • مدت زمان دقیق اجاره خانه
  • نام و نام‌خانوادگی مستاجر و موجر
  • تعداد افرادی که قرار است در آن خانه زندگی کنند
  • مبلغ اجاره، نحوه پرداخت و تاریخ پرداخت اجاره
  • هدف از اجاره‌خانه ( تجاری یا مسکونی )

 

قبل از اجاره خانه چه سوالاتی را از مالک بپرسیم؟

1_وظایف مستاجر و مالک در قبال هزینه های خانه چیست؟

مستاجر و صاحب خانه چه هزینه‌هایی را باید پرداخت کنند؟ در این مورد باید قبل از معامله صحبت و تعیین کنید تا از مشکل و سوءتفاهم جلوگیری شود، هزینه تعمیرات فرعی یا جزئی را مستاجر باید پرداخت کند و هزینه تعمیرات اساسی و کلی به عهده صاحب خانه است. تعمیرات کلی: تعمیرات عمرانی، تعمیر نشتی سرویس ها، رنگ‌آمیزی ساختمان، تعمیر لوله کشی گاز، آب، فاضلاب و ... تعمیرات جزئی: تعویض لامپ ها، تعمیر قفل در، تعمیر کلید و پریز برق، سرویس موتور خانه یا آسانسور و... , یکی از نکات مهم اجاره خانه است.

2_آیا خانه بیمه حوادث دارد ؟ امنیت ساختمان به چه صورت است؟

مشخص شود که ساختمان در مقابل حوادثی مانند آتش سوزی ایمن شده باشد و ساختمان به سنسور‌های تشخیص مونو اکسید کربن مجهز باشد، پس حتما قبل از قولنامه اجاره نامه از صاحب خانه موارد ایمنی را جویا شوید.

3_چه کسی مسئول رسیدگی به مشکلات احتمالی است؟

از صاحب خانه بپرسید که در برابر مشکلات ساختمان، چه کسی مسئول رسیدگی به مشکلات هستند. ممکن نیست در خانه‌ایی که زندگی می کنید مشکلی درباره خانه پیش نیاید پس حتما با صاحب‌خانه یا نماینده ساختمان مشکل را درمیان بگذارید، اگر تعمیرات کلی پیش آمد هزینه آن به عهده صاحب‌خانه است.

4_ تغییرات در خانه و نگهداری حیوانات خانگی به چه صورت است؟

یکی از نکات مهم اجاره خانه این است که حتما از صاحب‌خانه بپرسید که اجازه آن را دارید که در خانه تغییرات ایجاد کنید. موقع بازدید خانه شاید به این نتیجه برسید که بعضی از موارد خانه را تغییر بدهید و تعمیرات خیلی کوچک انجام بدهید یا اینکه تابلو های زیادی دارید که لازم است برای نصب، دیوار را سوراخ کنید. برای اینکه در خانه حیوان خانگی نگهدارید، حتما باید با صاحب خانه درمورد این موضوع صحبت کنید .

5_ آیا امکان فسخ قرارداد وجود دارد؟

قبل از قرارداد حتما مشخص کنید که بعد‌ها اگر بخواهید اجاره نامه را فسخ کنید اجازه این کار را دارید یا خیر. اگر ملک اجاره داده شده، فاقد آن شرایطی که باید در قولنامه نوشته شده باشد، مستاجر می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

 

نتیجه گیری...

در این مقاله ما نکات مهم اجاره خانه را بررسی کردیم. دانستن این نکات به شما کمک می‌کند تا با اصول اجاره کردن خانه آشنا شوید و بهتر عمل کنید تا با مشکلی مواجه نشوید. اولین نکته: اول نیاز های خود را مدنظر قرار بدهید و کامل بررسی کنید، به عنوان مثال: اتاق‌ها، موقعیت جغرافیایی، نورگیر بودن خانه، متراژ خانه، فضای پارکینگ و سایر ویژگی های مورد نظر شما. تمام نکاتی که باید درمورد قوانین اجاره خانه و نکات قولنامه اجاره‌نامه بدانید.

-شما هم می‌توانید سوالات و نظراتی که دارید را با ما به اشتراک بگذارید.

 

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
نازنین زرنشان هستم. تصویر برداری خوندم. همچنین دو سالی هم هست که به طراحی و توسعه وب‌سایت با استفاده از وردپرس مشغولم علاوه بر این، به تازگی به دنیای سئو و تولید محتوای سئو شده وارد شدم و در حال یادگیری و پیشرفت در این حوزه هستم.
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر میده
2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.