جاهای دیدنی مازندران

هانیه ولی زاده
2 ماه پیش
جاهای دیدنی مازندران

مازندران، استان سرسبز و چشم‌نواز در شمال ایران، با طبیعت منحصربه‌فرد و آب و هوای معتدل خود در نوار ساحلی جنوب دریای خزر قرار گرفته است. این استان که در بخش طبیعت‌گردی، قطب گردشگری کشور به شمار می‌رود، هر ساله پذیرای نزدیک به دوازده میلیون گردشگر داخلی و ده‌ها هزار توریست خارجی است، به‌ویژه در ایام نوروز. 338 کیلومتر نوار ساحلی دریای خزر، دامنه‌های جنگلی و کوهستانی، چشمه‌های آب‌معدنی پرشمار، رودخانه‌های پرآب، آبشارهای منحصر به فرد، غارهای اعجاب انگیز و بیش از 800 اثر تاریخی و فرهنگی ثبت‌شده در این استان، باعث می‌شود تا حتی نگاهی گذرا به جاهای دیدنی مازندران در یک سفر امکان‌پذیر نباشد.

این استان چهر فصل، دارای طبیعت بسیار زیبا و منحصر به فردی مانند؛ کوهستان‌های سبلان، البرز و هیرام، جنگل‌های سرو، بلوط و دستچین، رودخانه‌ها و دریاچه‌های زیبا، غارهایی مانند هوتو کمربند، دشت خیره کننده فیلبند، سواحل دریای خزر و شهرهای تاریخی مثل رامسر، نور، چالوس و بابل همگی جذابیت‌های گردشگری مازندران را بالا می‌برند. غذاهای استان مازندران یکی از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی محسوب می‌شوند. این غذاها به دلیل استفاده از مواد اولیه تازه و سبزی‌های محلی خوش عطر و بو، طعم خاص خود را دارند. برخی از غذاهای معروف مازندران مانند؛ مالابیج، نازخاتون، خورشت آلو، آغوز مسما، باقلا وابیج، آش کدو و... هستند. در ادامه به صورت کامل با شهرهای زیبای مازندران و جاهای دیدنی آنها آشنا می‌شویم.

موقعیت جغرافیایی استان مازندران

استان مازندران در غرب استان گلستان و شرق استان گیلان قرار گرفته، از جنوب با استان‌های سمنان، تهران و قزوین هم‌مرز است. مرز شمالی این استان به دریای خزر محدود می‌شود. بر اساس تقسیمات کشوری، مازندران از وسعتی معادل 1٫46 درصد ایران برخوردار است؛ اما قرار گرفتن آن در ساحل جنوبی بزرگترین دریاچه جهان به نام دریای مازندران  و همجواری با چهار کشور ساحلی این دریا یعنی قزاقستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه از یک سو و واقع شدن در شمال کلان‌ شهر تهران از سوی دیگر، باعث شده تا از موقعیت جغرافیایی استراتژیکی برخوردار شود.

امتیاز حمل و نقل دریایی با کشور‌های همسایه از طریق منطقه ویژه اقتصادی و منطقه ویژه اقتصادی و جدید امیرآباد بهشهر، بندر قدیمی نوشهر و اسکله و سکوی نفتی نکا در شرق مازندران، اتصال آن به راه‌آهن سراسری ایران، برخورداری از سه جاده شوسه ارتباطی با استان تهران،  مازندران  و اقدام به سرمایه‌گذاری در طرح در دست ساخت بزرگراه تهران، عبور خطوط بین‌المللی فیبر نوری، وجود فرودگاه‌های بین‌المللی فرودگاه دشت ناز ساری ، شبکه ارتباطی بسیار قوی و گسترده‌ای را در مسیر کریدور بین‌المللی شمال ـ. جنوب از هلسینکی، به بندر لاوان تا ساحل دریای خزر فراهم آورده‌است و دو جاده بین‌المللی هراز و سوادکوه در این استان باعث تردد‌های بالا شده‌است.

نقشه استان مازندران

 

آشنایی با شهر‌ها و جاهی دیدنی شمال ایران (مازندران)

همه به سفرکردن نیاز دارند، پس کجا بهتر از مازندران که پر از شهرهای زیبا با طبیعت‌های بکر است و شما می‌توانید چند روزی را به‌دوراز شلوغی و آلودگی، ریلکس کنید و از سفر خود لذت ببرید. .استان مازندران بیش از 20 شهرستان و 60 شهر دارد که آمل و ساری وسیع‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرستان آن می‌باشد مرکز استان مازندران شهر ساری است که در شرق آن قرار دارد. مشهورترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای استان مازندران اعم از؛ بابل، آمل، گلوگاه، جویبار، نوشهر، نور، نکا، محمودآباد، قائم‌شهر، سوادکوه، رامسر، چالوس، تنکابن و بهشهر است، که هر کدام دارای جاذبه‌های گردشگری و دیدنی بسیاری می‌باشد.

ساری، مرکز استان زیبای مازندران

ساری، مرکز استان زیبای مازندران

همانطور که اشاره شد، ساری مرکز استان مازندران است. بافت شهری ساری مرکز استان مازندران است. مسجد بزرگ ساری اولین بنایی بود که توسط ابوالخطیب، نخستین حاکم عباسی طبرستان، در سنه‌ْ 140 هجری قمری احداث شد و در همانجا مسجد جامع شهر را بنا کردند. بنای این مسجد در زمان هارون الرشید به وسیله یحیی بن یحیی شروع و توسط مازیار بن قارون به اتمام رسید. شهر ساری در زمان سلطان محمد خوارزمشاه و نیز بعد از آن، در حمله مغول آسیب دید و در زمان مستوفی، شهر تقریبا ویرانه بود. اما در زمان شاه عباس اول بنا‌های مهمی در ساری ساختند. 

آب‌ و هوای شهر ساری

اقلیم این شهر در فصل تابستان تا حدودی نمناک و معتدل و در فصل زمستان مرطوب و سرد می‌باشد. قسمت های جنوبی کوهستانی ساری، زمستان‌های بسیار سرد و طولانی دارد پس بهترین زمان برای سفر به شهر زیبای ساری، فصل های پاییز و بهار است. اگر در فصل بهار به این شهر سفر کنید، شاهد طبیعتی سرسبز به همراه عطر خوش بوی بهار نارنج هستید که در تمام شهر می‌پیچد. درختان چند رنگ نیز در فصل پاییز جذابیت این شهر را چندین برابر می‌کند. آب و هوای این شهر نسبت به آب و هوای شهر های شمالی دیگر، ملایم تر است.

جاهای دیدنی ساری، بزرگترین شهر شمال کشور

1-میدان ساعت: یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی ساری، میدانی بزرگ به اسم میدان ساعت است. ساعتی که در این میدان قرار گرفته ، زنگی مشابه به صدای ناقوس دارد که زنگ آن به تعداد رقم ساعت به صدا در می‌‌آید. برج ساعت توسط محمد علی حمیدی در سال 1309 شمسی احداث کرده است. نورپردازی های بسیار زیبای آن باعث جذابیت چندین برابر این برج در شب شده است.

2-چشمه‌های باداب‌ سورت: چشمه‌های باداب‌ سورت که به چشمه‌های رنگی نیز معروف است، یکی از جاهای دیدنی مازندران است و گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را به خود جلب کرده است. این مجموعه چشمه‌های شگفت‌انگیز بعد از کوه دماوند دومین اثر طبیعی ملی ایران به شمار می‌رود. علاوه بر زیبایی خاصش، ارزش درمانی بسیاری دارد. چشمه‌هایی شبیه به باداب سورت در پاموکاله ترکیه، ایوان‌های مطبق سفید و صورتی در نیوزیلند، بایشوایتای در چین، منطقه سنگ زرد در آمریکا، باگنی سان فلیپو در ایتالیا و هیرو ال آگورا در مکزیک به این جاذبه طبیعی شباهت دارند. 

3-دریاچه چورت ساری: دریاچه‌ای کوچک در میان جنگل‌های مازندران، و بهترین مکان برای تور طبیعت‌گردی به شمار می‌رود. دریاچه چورت با وسعت کمی که دارد آیینه تمام‌قدی است از تمام افسونه‌هایی که یک طبیعت بکر می‌تواند در خود جای دهد. این دریاچه قدمت 80ساله دارد، در سال 1318 خورشیدی به دلیل زمین‌لرزه، رانش زمین و بسته‌شدن مسیر آب چشمه‌ای که در کنار دریاچه قراردارد، یکی از زیباترین جاهای دیدنی ساری را به وجود آورد.
آدرس دریاچه چورت ساری: این دریاچه به وسعت 5/2 هکتار، در بخش چهاردانگه ساری و در فاصله 10 کیلومتری روستای چورت، حدفاصل ساری تا کیاسر در استان مازندران واقع شده است. برای رفتن به دریاچه چورت از ساری، پس از طی‌کردن حدود 23 کیلومتر به سمت روستای تاکام، بعد از تابلوی روستای چورت وارد مسیر فرعی شوید. حدود 15 کیلومتر ادامه دهید تا به روستا برسید.

4-سد سلیمان تنگه: یکی از سدهای زیبای خاورمیانه سد سلیمان تنگه یا سد شهید رجایی است و در 45 کیلومتری جنوب غربی ساری قرار دارد. ساخت این سد از سال 1336 آغاز و در سال 1370 ادامه پیدا کرد و در سال 1376 به بهره‌برداری رسید. آب سد از رودخانه تجن بخش دودانگه تأمین می‌شود. برای دسترسی به سد سلیمان تنگه ابتدا باید خود را به بلوار کشاورز ساری برسانید و به سمت جاده کیاسر بروید و پس از طی کردن مسافتی به روستای تاکام خواهید رسید. یک دوراهی وجود دارد که در سمت راست می‌توانید تابلوی سد سلیمان تنگه را مشاهده کنید.

5-دریاچه الندان: این دریاچه واقع در جاده کیاسر و بخش چهاردانگه است که در آن انواع درختانی مثل بلوط و کارپینوس مشاهده می‌شود. در فصل پاییز گردشگران زیادی به دریاچه الندان می‌آیند، زیرا در این فصل زیبایی این منطقه دو برابر می‌شود. گل های رنگارنگی در اطراف این دریاچه در فصل بهار وجود دارد که منظره‌ای زیبا و چشمگیری را به وجود می‌آورند. جالب است بدانید که، اردک‌های وحشی در فصل زمستان در این منطقه ساکن هستند.

 

نوشهر، شهری زیبا و بی‌نظیر

نوشهر، شهری زیبا و بی‌نظیر

نوشهر از دیدنی‌ترین شهرهای غرب استان مازندران به شمار می‌رود و به همین دلیل نام آشنایی برای عاشقان طبیعت و سفر است. استان‌های شمالی از قدیم به دلیل طبیعت زیبا و مجاورت با دریای خزر همواره مورد توجه گردشگران بوده‌اند. این شهر دارای طول جغرافیایی 36.39 درجه شرقی و 51.30 درجه شمالی می‌باشد. دریا و جنگل در نوشهر باعث ایجاد طبیعتی جذاب و خاص شده‌ است، خیلی‌ها به علت داشتن هوای پاک و خوب، طبیعتی بکر و وصف‌ناپذیر و مردمان مهربان و خونگرم از شهر‌های دیگر به این شهر زیبا و دیدنی مهاجرت می‌کنند.

آب و هوای شهر نوشهر

شهر زیبا و دیدنی نوشهر دارای دو مدل آب و هوا است! اولین آب و هوای جلگه‌ای معتدل مرطوب، دومی هم کوهستانی سرد و نیمه مرطوب نام دارد. نوشهر در اوایل فصل بهار و پاییز آب و هوای معتدل و نسبتا خنکی دارد، به همین دلیل بسیاری از گردشگران در تعطیلات به این شهر سفر می‌کنند. آب و هوایی استوایی و نیمه مرطوب در بخش شهری وجود دارد و همین موضوع باعث شده در فصل تابستان این شهر گرم و مرطوب و در فصل زمستان هوایی معتدل و مرطوب داشته باشد.

جاهای دیدنی نوشهر، نگین مازندران آشنا 

1-روستای کندلوس: برای رسیدن به روستای کندلوس حدود یک ساعت و نیم زمان لازم دارید. بد نیست یک شب هم در این روستا اقامت کنید و مطمئناً ساعات خوشی را تجربه خواهید کرد. از میان جاهای دیدنی نوشهر، این روستا جزء مناطق حفاظت شده است که خدمات گردشگری را به مسافران ارائه می‌کند. سعی شده به بافت تاریخی روستا صدمه وارد نشود و درختان منطقه نیز از قطع‌شدن محافظت شدند. برای اقامت می‌توانید اتاق‌هایی را از این شهر انتخاب کنید و یا از فروشندگان محلی نیز می‌توانید لباس‌هایی از پشم و گیوه‌های سنتی تهیه کنید. برای رسیدن به روستا باید به سمت چالوس حرکت کرده و دوراهی دوآب به سمت منطقه کجور، به سمت این روستا خواهد بود. نکته دیگرِ روستای کندلوس، پاکیزه بودن فضای روستا است. بر خلاف روستاهای شمال که متأسفانه از نظر زباله به‌شدت آلوده‌اند، روستای کندلوس به همت ساکنین و دهیاری، عاری از هر گونه زباله باقی‌مانده است.

2-دهستان کجور نوشهر: دهستان کجور یک منطقه ییلاقی کوهستانی است و در استان مازندران قرار دارد. کجور جزء شهرستان نوشهر به حساب می‌آید و در بین دو کوه دماوند و علم‌کوه قرار گرفته است. این دهستان خود به سه دهستان کوچک تقسیم‌بندی شده به نام‌های پنجک و زانوس می‌باشد.
از سمت تهران دو راه دسترسی وجود دارد که شما به‌راحتی می‌توانید به کجور برسید.
مسیر اول: از جاده چالوس می‌گذرد و با طی‌کردن مسافت 224 کیلومتر پس از گذشتن از مرزن‌آباد و کندلوس به این دهستان می‌رسید.
مسیر دوم: با طی‌کردن 233 کیلومتر مسافت، شما را به کجور می‌رساند. این مسیر از جاده تهران به بومهن و خسروآباد می‌گذرد و در نهایت به کجور می‌رسد.
 

3-تالاب ارواح: تالاب ارواح دریاچه‌ای بکر و دست‌نخورده در دل جنگلی سرسبز در روستای زیبای چلندر است. در ابتدا شاید تصور کنید این دریاچه مکانی ترسناک است؛ اما اصلی‌ترین دلیل نام‌گذاری این تالاب درختان زیادی است که در آن وجود دارد و به دلیل قرارگرفتن در آب، خشک و پوسیده شده و تنها ریشه و تنه آن باقی مانده است. این منطقه در اکثر مواقع سال مه‌آلود است و همین امر باعث ایجاد فضای خوفناک در آن شده است.

4-جنگل سیسنگان: از معروف ترین جنگل های استان مازندران، جنگل سیسنگان است. این جنگل زیبا و بی نظیر در فاصله 27 کیلومتری جاده نوشهر به شهر نور قرار گرفته است. گردشگران می‌توانند علاوه بر گردش در جنگل، به دریا نیز سری بزنند و تفریح کنند.

5-دریاچه آویدر: در نزدیکی جنگل سیسنگان سدی به نام سد آویدر وجود دارد و پشت آن دریاچه‌ای به همین نام شکل گرفته است. این منطقه فاصله‌ای در حدود 5 کیلومتر با دریا دارد و به همین دلیل منطقه‌ای کوهستانی است. دریاچه آبیدر یکی از زیباترین مناطق برای استراحت، تفریح و گشت‌وگذار است. از امکاناتی که در این دریاچه برای گردشگران فراهم شده است می‌توان به ماهیگیری، قایق‌سواری، اسب‌سواری، دوچرخه‌سواری و... اشاره کرد.

 

بابل، شهر سرسبز استان مازندران

بابل، شهر سرسبز استان مازندران

شهر بابل یکی از شهر‌های تاریخی و مهم استان مازندران می‌باشد، این شهر از غرب با آمل و از شرق با دو شهر سواد کوه و قائم شهر همسایه است.  بابل شهری پرطرفدار و زیبا  در استان مازندران است و یک رودخانه پُرآب به نام بابلرود از این شهر می‌گذرد که از ارتفاعات سوادکوه سرچشمه می‌گیرد و در پایان به دریای خزر ختم می‌شود به همین دلیل گردشگران زیادی را از سراسر کشور به خود جذب می‌کند. بابل در فاصله 15 کیلومتری دریای مازندران و 211 کیلومتری شمال تهران واقع شده است.

آب و هوای شهر بابل

شهر بابل به علت نزدیکی به دریای خزر دارای آب و هوایی مرطوب، و میزان شرجی بودن هوا و رطوبت هوا در این شهر بالا است. به همین علت موجب سرسبزی و خرمی مزارع و باغات می‌شود.

جاهای دیدنی بابل، شهر سرسبز مازندران آشنا 

1-روستای فیلبند در بابل: روستای فیلبند از زیباترین روستاهای مرتفع در استان مازندران است. این روستا به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه‌اش و قرارگرفتن در ارتفاع کوهپایه‌ای، چشم‌انداز بسیار زیبایی به روستاهای اطراف دارد. روستای فیلبند با طبیعت بکرش در نیمی از سال با ابرها احاطه می‌شود و طبیعت دوستان و گردشگران زیادی در فصل گرم به این منطقه خوش‌آب‌وهوا سفر می‌کنند. دریای ابر فیلبند در بیشتر روزهای سال تشکیل می‌شود؛ تماشای حرکت ابرها از میان پاها و احاطه‌شدن در توده‌های ابر، لحظات بسیار به‌یادماندنی برای گردشگران خلق می‌کنند.
روستای فیلبند از جاهای دیدنی بابل و از توابع شهرستان مازندران است. این روستا در 57 کیلومتری جنوب شهر آمل و شرق رودخانه هراز قرار دارد.

2- جنگل لفور: از بزرگترین و زیباترین جنگل‌های بابل، جنگل لفور است. جنگل لفور به موزه طبیعی ایران می‌شناسند. این جنگل منطقه‌ای ناشناخته و بکر و پوشش گیاهی کمیابی دارد. درختان مختلفی مانند؛ راش، انجیلی و ازگیل به نام درختان هیرکانی شناخته می‌شوند، تماما از گذشته‌ای دور در این جنگل باقی مانده‌اند. 

3- موزه بابل: این موزه در ساختمان سابق شهرداری قرار گرفته است و یکی از معروف‌ترین موزه‌های این شهر به حساب می‌آید. این موزه به نام گنجینه بابل شناخته می‌شود، و تنها موزه مردم‌ شناسی است که در استان مازندران و شهر بابل قرار دارد. این موزه در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. ساختمان این موزه در زمان پهلوی ساخته شده و اولین چیزی است که موقع بازدید از موزه توجهتان را بسیار جلب می‌کند. زمانی که وارد ساختمان می‌شوید، می‌توانید از 3 قسمت باستان شناسی، یادمان‌های چوبی و مردم‌شناسی دیدن کنید. جذاب‌ترین و جالب‌ترین بخش موزه سکه‌های دوران هخامنشیان، قرآن خطی و اسکناس‌های زمان قاجار از دوران صفویه است.

 

رامسر، عروس شهر‌های ایران

رامسر، عروس شهر‌های ایران

رامسر که به عروس شهرهای ایران معروف است. به دلیل نزدیکی به پایتخت و چهار فصل بودن آن از محبوب‌ترین مقاصد گردشگران ایرانی است و گردشگران خارجی زیادی نیز به این شهر سفر می‌کنند. رامسر جاهای دیدنی بسیار زیادی دارد از جنگل‌های بکرش، تا سواحل زیبا و اماکن تفریحی بهترین گزینه برای مسافرت می‌باشد. رامسر در هر فصلی زیبایی‌های خودش را دارد و همه را مجذوب خود می‌کند بی‌دلیل نیست که به آن عروس شهرهای ایران می‌گویند. با 2نبش همراه شوید تا با جاهای دیدنی رامسر آشنا شویم و به خودتان یک سفر لذت‌بخش هدیه بدهید. 

آب و هوای شهر رامسر

رامسر عروس مازندران، دارای آب و هوای جلگه ای و معتدل می‌باشد. حال می‌خواهیم هوای این شهر را در ماه ها و فصل های مختلف سال بررسی کنیم؛

 فصل بهار: فصل بهار یکی از زمان های خوب و مناسب برای سفر به این شهر زیبای مازندران، رامسر می باشد. در این فصل آب‌و‌هوای خنک و دلپذیر، جاده‌های سرسبز، شکوفه‌های بهاری و باران‌های بهاری در کنار یکدیگر این فصل را مانند بهشت می‌کنند و به شما پیشنهاد میکنم حتما در فصل بهار به این شهر سفر کنید. از جاذبه های مهم شهر در فصل بهار ایجاد شدن دریای ابر است و به دلیل بارش های زیاد و آب و هوای خنک مه‌آلود ایجاد می شود.

فصل تابستان: در فصل تابستان به علت تعطیل شدن مدارس، بسیاری برای استراحت و تفریح به سفر می‌روند. به همین علت این فصل یکی از فصل ها شلوغ و پر جمعیت رامسر می‌باشد. این فصل زمان خوبی برای علاقه‌مندان به گشت‌وگذار و پیاده‌روی در فضای باز است. آب وهوای رامسر در فصل تابستان به دلیل وجود دریای خزر، گرم و شرجی می‌باشد. اگر گرما و تفریحات ساحلی برایتان خسته کننده شده است، می توانید در ییلاقات و روستاهای اطراف و جنگل‌های رامسر مناطق خنک و آرامش‌بخشی را پیدا کنید.

فصل پاییز: در فصل پاییز شهر رامسر بسیار رمانتیک و عاشقانه می شود. مقدار جمعیت شهر کم شده و این شهر بسیار خلوت می‌شود. جاده‌ها مه‌ گرفته و فضای آن زیبا و صد رنگ می شود. فصل پاییز در ramsar فصلی خاص به شمار میرود. جالب است بدانید که بسیاری از جشن‌ها و آیین‌های سنتی قنی رامسر مانند؛ جشن تیرگان که هر سال در آبان ماه برگزار می‌شود، و به همین دلیل فصل پاییز را به بهترین زمان برای سفر به رامسر تبدیل کرده است.

فصل زمستان: از دیگر فصل‌های زیبای رامسر، زمستان است که جلوه‌ای بی نهایت زیبایی را به ramsar می‌دهد. در ابتدای فصل هوا بسیار سرد می شود. هرچه به اواخر فصل نزدیک‌تر می‌شویم هوا رو به معتدل شدن می‌رود. هرچند که هوا در رامسر مانند دیگر شهرهای ایران سرد می‌شود. اما چیزی از جذابیت‌های شهر زیبای رامسر کم نمی‌کند. 

جاهای دیدنی رامسر، عروس شهر‌های مازندران 

1-جنگل دالخانی رامسر: جنگل دالخانی به دالان بهشت شهرت دارد، در این جنگل می‌توانید با رانندگی در میان تونل پوشیده از درخت‌های تنومند از هوای مه‌آلود و دل‌انگیز آن لذت ببرید. در تمام فصول سال نیز زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد و بهترین مکان برای سوژه عکاسی شما می‌‎باشد. جنگل دالخانی با وسعتی حدود 600 هزار مترمربع، در 30 کیلومتری جنوب شرق رامسر و در مسیر جاده رامسر تنکابن قرار دارد.
دسترسی به جنگل دالخانی: برای رسیدن به جنگل دالخانی ابتدا باید خود را به رامسر برسانید و به سمت شرق رامسر و جاده رامسر تنکابن بروید تا به سه‌راهی (جنت رودبار - کیلومتر 7 جاده رامسر تنکابن) برسید. پس از آن که به سه‌راهی رسیدید باید به سمت راست بروید تا بتوانید به جاده ییلاقی جنت رودبار برسید.

2-کاخ مرمر رامسر: کاخ مرمر رامسر یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی مازندران به شمار می‌رود. این کاخ با قدمتی از دوره پهلوی اول در باغی سرسبز و وسیع واقع شده است. دارای مجموعه متنوعی از موزه‌ها نظیر؛ موزه اسناد، موزه حمام قدیم، موزه مردم‌شناسی رامسر، کاخ شاه، موزه بین‌المللی عاج ایران است. کاخ رامسر در سال 1390 لقب پربازدیدترین موزه ایران را به خود اختصاص داد. این کاخ در جنوب شرقی شهر رامسر قرار دارد و فاصله آن تا مرکز شهر حدود 6 کیلومتر است. 

3-قلعه مارکوه رامسر: قلعه‌ها مهم‌ترین آثار تاریخی ایران به‌حساب می‌آیند. در ایران قلعه‌ها با کارکردهای مختلفی ساخته می‍شدند، برخی کارکرد نظامی و برخی هم محل اسکان والی یک شهر یا ایالت بود. قلعه مارکوه به دلیل موقعیت مکانی و مختصات معماری نشان‌دهنده آن است که این قلعه کارکرد نظامی داشته. از مهم‌ترین ویژگی‌های این قلعه شباهت آن به قلعه بابک است. چشم‌انداز قلعه مارکوه از جذاب‌ترین ویژگی‌های آن به‌حساب می‌آید و به همین علت سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.
برای رسیدن به قلعه مارکوه از تنکابن (شهسوار) سه‌راه دسترسی وجود دارد؛
دسترسی اول: پس از تنکابن، 15 کیلومتر در مسیر رامسر پیش بروید. وارد جاده میرزا کوچک‌خان شوید و 3 کیلومتر برانید تا به تابلوی مارکوه برسید. از همانجا به سمت چپ بپیچید و وارد جاده تلار شوید. پس از آن مسیر اختصاصی مارکوه را مشاهده می‌کنید.
دسترسی دوم: از روستای هریس در جاده جنت رودبار برانید و به سمت راست (کردمحله) بپیچید. پس از تقاطع نیاسته در دوراهی تابلو مارکوه راه خواهید دید.
دسترسی سوم: از روستای نیاسته به دوراهی می‌رسید که تابلو مارکوه در آن نصب شده است.

4-دریاچه قو رامسر: دریاچه قو جواهرده یک منطقه تفریحی به‌حساب می‌آید که در چند کیلومتری روستای جواهرده قرار دارد. دریاچه قو در ابتدا تنها یک برکه بود که با تلاش بخش خصوصی به‌صورت دریاچه درآمد. برای رسیدن به این دریاچه زیبا ابتدا باید خودتان را به رامسر برسانید و از آنجا حدود 27 کیلومتر طی کنید تا به دریاچه قو برسید. بهترین فصل برای سفر به این دریاچه بهار و تابستان است، در تابستان به دلیل پوشش گیاهی و شرایط جوی دریاچه مانند سایر بخش‌های مازندران مانند رامسر و تنکابن شرجی نمی‌شود.

 

تنکابن، پایتخت مرکبات ایران

 تنکابن، پایتخت مرکبات ایران

تنکابن (شهسوار) یکی از شهرهای بزرگ شمالی کشور به شمار می‌رود. تنکابن از شمال با دریای خزر، از جنوب با رشته‌کوه‌های البرز و منطقه الموت، از شرق با کلاردشت و از غرب با رامسر همسایه است. محصولات مهم این شهر را نیز می‌توان به انواع مرکبات، چای، برنج و گیاهان زینتی اشاره کرد، شاید برای شما جالب باشد که تنکابن به پایتخت مرکبات ایران نیز شهرت دارد. اگر قصد داشتید به تنکابن سفر کنید، یک سری هم به آبگرم‌ طبیعی معدنی لیره سر و آبگرم معدنی سه هزار بزنید. این شهر دارای موزه‌های معروفی مانند؛ موزه مردم‌شناسی برسه دوهزار (شانه تراش)، موزه شهدا در گلزار شهدا تنکابن و موزه گیاهان دارویی کندلوس نیز می‌باشد. اگر خواستید با خانواده به پیک نیک بروید و از هوای خوب شهسوار لذت ببرید، حتما به پارک جنگلی چالدره در 18 کیلومتری مسیر تنکابن به دوهزار، پارک کریم آباد که در آن وسایل بازی برای کودکان نیز فراهم شده، پارک مادر، پارک شورا در ساحل طلایی و پارک کوثر چشمه کیله یک سری بزنید. در ادامه با دیگر جاهای دیدنی تنکابن آشنا می‌شویم.

آب و هوای شهر تنکابن، شهسوار

تنکابن از نظر آب و هوا، دارای زمستان هایی سرد و تابستان‌های شرجی می باشد. دمای این شهر در خنک ترین زمان در فصل تابستان به 21 درجه و در گرمترین زمان در تابستان به 32 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. تنکابن از خوش آب و هواترین شهرهای استان مازندران محسوب می‌شود.

 در ادامه با جاهای دیدنی تنکابن، پایتخت مرکبات ایران آشنا می‌شویم؛

1-جنگل‌های دوهزار و سه هزار تنکابن: جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار از جاهای دیدنی مازندران است. سراسر جنگل را درختان هیرکانی پوشانده و پر از چشمه‌های زلال و آبشارهای بسیار زیبا که در گوشه‌کنار این جنگل به چشم می‌خورند. در جنگل‌های دوهزار و سه هزار صدای پرندگان و دارکوب را از درختان سر به فلک کشیده و صدای چشمه‌های خروشان را به گوش بسپارید. جنگل‌های دوهزار و سه هزار تنکابن یکی از جاهای دیدنی مازندران در فصل بهار به شمار ‌می‌رود و بهترین زمان برای تورهای کوهنوردی و گردشگران برای کمپ می‌باشد.
آدرس جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار: جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار در ارتفاعات جنوبی تنکابن واقع شده است. برای رسیدن به جنگل‌های دوهزار و سه هزار تنها راهش از جاده خرم‌آباد است. برای رفتن به خرم‌آباد باید از تنکابن به سمت جنوب حرکت کنید و پس از آن به روستای خشکه رود می‌رسید، اگر هم از سمت روستای چلاسر می‌روید در سه‌راه سلیمان‌آباد تابلوی ورودی جاده دوهزار را مشاهده خواهید کرد.

 2-دشت دریاسر: دشت دریاسر تنکابن یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی مازندران به شمار می‌رود و به دلیل زیبایی‌های منحصربه‌فرد و طبیعتی که هر چهارفصل دارد. گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند و گزینه مناسبی برای کمپ و طبیعت‌گردی است به‌خصوص در فصل اردیبهشت که از تمام کشور به دشت زیبای دریاسر می‌آیند، در این فصل گل‌های بسیار زیبای زردرنگ بابونه چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. کوه‌های بلندی که دشت دریاسر را احاطه کرده‌اند، موقعیت بسیار مناسبی را برای علاقه‌مندان به کوهنوردی فراهم کرده‌ است. قله سیالان نیز یکی از کوه‌های معروف این دشت است که در کنار آن یخچال‌های طبیعی وجود دارد. این قله با ارتفاع 4,185 متر در رشته کوه‌های البرز غربی و در مرز بین دره الموت و دره دوهزار قرار گرفته است.
بهترین فصل برای سفر به دریاسر: هر ساله در اواسط ماه اردیبهشت همایش کوهپیمایی بزرگی با حضور گروه‌های کوهنوردی از سراسر ایران در دریاسر برگزار می‌شود. دشت دریاسر در تابستان با شب‌های ستاره‌باران، بهار با گل‌ها و چشمه‌هایش، پاییز با برگ‌ریزان زیبایش و در زمستان با کوه‌های پر برفش زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد.
برای سفر به دشت دریاسر بهتر است کفش مناسب پیاده‌روی و بطری آب همراه خود داشته باشید. اگر قصد اقامت در شب را داشتید حتماً لباس گرم، پتو و مواد غذایی همراه خود داشته باشید.

 

بهشهر، بهترین شهر مازندران

بهشهر، بهترین شهر مازندران

بهشهر از جاهای دیدنی مازندران و یادگار شاه‌عباس صفوی است که کلکسیونی از جاذبه‌های طبیعی، تفریحی و تاریخی ایران را در خودش جای‌داده است. آبشار، جنگل، غار، تالاب، دریا، آتشکده، موزه و کاخ همه این‌ها از دیدنی‌های بهشهر هستند. جذابیت جاهای دیدنی این شهر حتی در بناهای تاریخی و قدیمی‌اش هم فضایی سرسبز و هوایی خوش برای لذت‌بردن وجود دارد. بی‌جهت نیست که این شهر را به نام بهشهر یعنی بهترین شهر نامیدند.

آب و هوای شهر بهشهر

هر گردشگری برای سفر کردن، ابتدا باید آب و هوا و دمای شهر مورد نظر را از قبل بررسی می‌کند تا بتواند برای سفر خود برنامه مناسبی داشته باشد. بهشهر دارای آب و هوای معتدل و مرطوبی می‌باشد که شما با سفر به آن لازم نیست به هیچ عنوان نگران نامطلوب بودن هوا باشید این شهر جزو اقلیم معتدل و مرطوب می باشد، بیشترین درجه حرارت در تابستان با دمای بالای 36 درجه سانتیگراد و کمترین دما در زمستان با منفی 1 درجه است.

 در ادامه با جاهای دیدنی بهشهر، بهترین شهر مازندران آشنا می‌شویم؛

1-غار باستانی هوتو کمربند: هوتو کمربند نام غاری بازمانده از دوران پیش از میلاد در ایران باستان می‌باشد که در نزدیکی بهشهر،در روستای تروجن واقع شده است. این غار برای اولین بار در سال 1949 به دست پروفسور کارلستون از اساتید دانشگاه فیلادلفیا شناسایی و مورد بررسی قرار گرفت. غار هوتو در حال حاضر دو مدخل در ارتفاع مختلف و یک سوراخ تهویه در سقف دارد. عمده‌ترین آثار به دست آمده از این غار، شامل استخوان آهویی به نام «لاگازلاسرب گوتروزا»، تیغه‌هایی از سنگ چخماق و سنگ دریایی است. همچنین اسکلت سه انسان در غار کمربند پیدا شده که احتمالاً در 75000 سال پیش از میلاد می‌زیسته‌اند. آقای کارلستون، پس از اینکه تحقیقات سایر متخصصان را به صورت دقیق بررسی کرد، به این نتیجه رسید که در دور‌ه‌ی میانه سنگی، ساکنان غار، زندگی خود را با شکار حیواناتی مثل بزکوهی، گوسفند، آهو و بز وحشی می‌گذراندند. به طوری که در دور‌ه‌ی نوسنگی قدیم توانستند حیواناتی از قبیل گوسفند و بز را اهلی کنند و حتی به کار زراعت نیز بپردازند.

2- تالاب میان‌کاله بهشهر: این تالاب یکی از جاهای دیدنی بهشهر به شمار می‌رود که با مناظری بکر و زیبا و پوشش گیاهی بی‌نظیر، توجه طبیعت‌گردان و گردشگران زیادی به خود جلب می‌کند. اما برای گردشگران و علاقه‌مندان محیط‌زیست و حیات‌وحش، برجسته‌ترین و زیباترین خصوصیت آن، جذابیت پدیده پرنده‌نگری در پاییز و زمستان در این منطقه است.
تالاب میان‌کاله در 45 کیلومتری بهشهر، در جنوب شرقی استان مازندران قرار گرفته است. این تالاب درون شبه‌جزیره‌ای باریک به همین نام قرار دارد. از جنوب به خلیج گرگان، از غرب به تالاب زاغمرز، از شمال به دریای خزر و از شرق به آشوراده و از طریق کانال باریکی به طول کمتر از یک کیلومتر به بندر ترکمن می‌رسد.


نتیجه گیری

استان مازندران در ایران مکانی با زیبایی و تنوع فرهنگی بسیار بی‌نظیر است. از مناظر طبیعی خیره‌کننده تا تاریخ شگفت‌انگیز آن، مقصدی است که می‌تواند هر کسی را مجذوب خود کند. با آب‌وهوای فوق‌العاده و جاذبه‌های چشمگیرش، جای تعجب نیست که می‌گویند مازندران یک مقصد گردشگری محبوب به‌حساب می‌رود. مازندران از سواحل خیره‌کننده گرفته تا روستاهای دیدنی بکر، چیزهایی برای ارائه به همه دارد. اگر به دنبال ریلکس کردن در یک جای آرام و یا به دنبال یک سفر پرهیجان با دوستان خود باشید، مازندران حال‌وهوایتان را  به طور حتم عوض خواهد کرد. با جذابیت منحصربه‌فردی که دارد تأثیری بسیار زیادی برای شما به جا می‌گذارد و آن را به مکانی تبدیل می‌کند که هر چند بار هم بیایید خسته نمی‌شوید.

 

سوالات متداول

هزینه بازدید از قلعه مارکوه چقدر است؟

برای بازدید از قلعه تاریخی زیبای مارکوه نیازی به پزداخت هزینه‌ای نیست و برای همه کاملا رایگان می‌باشد.

علت نام‌گذاری کاخ مرمر رامسر و به چه نام‌هایی مشهور است؟

کاخ مرمر رامسر به دلیل استفاده از سنگ مرمر در ساخت بنا و وجود چهار ستن مرمری و دو ببر مرمری ایوان ورودی کاخ اسم آن را کاخ مرمری رامسر گذاشتند. این کاخ به نام‌های کاخ سلطنتی رامسر، کاخ موزه رامسر، باغ رامسر و کاخ موزه مرمر شهرت دارد.

آیا امکان اقامت در روستای فیلبند وجود دارد؟

اگر قصد دارید به روستای فیلبند سف کنی به این نکته توجه کنید که این روستا هتل یا مهمانپذیر ندارد و به دلیلزیبایی‌های طبیعی و بکر آن تنها می‌توانید در خانه‌های روستایی اقامت کنید و از طبیعت زیبای روستای فیلبند لذت ببرید.

جاهای دیدنی مازندران در زمستان کجاست؟

اگر تا به حال سفر به مازندران در زمستان را تجربه نکرده‌اید، حتما امتحان کنید زیرا تجربه‌بی نظیری را کسب می‌کنید. حال با جاهای دیدنی مازندران در زمستان آشنا می‌شویم؛ پارک جنگلی کشپل نور در شهرستان نور، 2.5 کیلومتری چمستان، پارک جنگلی کشپل-  جنگل دالخانی در شهر رامسر بعد از روستای گالش محله- پارک جنگلی نمک آبرود در چالوس- پارک دهکده طلایی آمل- پارک جنگلی بابل کنار.

جاهای دیدنی مازندران در بهار کجاست؟

خیلی ها سفر در فصل بهار را ترجیح می‌دهند تا بتوانند از زیبایی‌های آن لذت ببرند، پس بهتر است با جاهای دیدنی در فصل بهار هم آشنا شوید؛ بوستان جنگلی صفارود، پارک ملت بهشهر، روستا نشتارود، جنگا‌های دوهزار سه هزار، جنگل سی‌سنگان، جنگل اهلم.

 

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
هانیه ولیزاده هستم کارشناسی فیزیک دارم، اول داستان مشغول سروکله زدن با قوانین فیزیک و چالشاش بودم اما بعدش دنبال علاقه ام رفتم و وارد حوزه دیجیتال مارکتینگ شدم . مدتی هم هست که تولید محتوای تخصصی در زمینه ملک و آموزش مشاوران املاک رو انجام میدم.
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر میده
2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.