روش‌های دریافت سند مالکیت [ طبق قوانین سال 1402 ]

هانیه ولی زاده
2 ماه پیش
روش‌های دریافت سند مالکیت [ طبق قوانین سال 1402 ]

دریافت سند مالکیت و اصول آن از جمله مسائلی است که هر فرد باید نسبت به آن آگاهی داشته باشد تا در صورت بروز هرگونه مشکل به‌آسانی بتواند نسبت به حل آن اقدام نماید. در این مقاله از ۲نبش قصد داریم مراحل صدور و دریافت سند مالکیت برای املاک بدون سند از طریق ماده ۱۴۷ را بررسی کنیم و در بخش‌های بعدی مقاله به بررسی نحوه دریافت سند مالکیت برای اراضی دیگر می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

نکاتی که قبل از دریافت سند مالکیت باید بدانید (۳ نکته مهم)

  • تنها برای املاکی می‌توان در خواست دریافت سند مالکیت داد که دسترسی به مالک یا وراث او وجود نداشته باشد. توجه داشته باشید باید از طریق اداره ثبت‌احوال استعلامات لازم از جمله غیبت، فوت مالک و وارث او گرفته شود. این نکته بسیار اهمیت دارد؛ زیرا در صورت اثبات در قید حیات بودن و دسترسی به مالک، درخواست دریافت سند مالکیت شما از طرف هیئت رسیدگی رد خواهد شد.
  • ساختمان، زمین و باغ باید دارای پلاک ثبتی باشند. توجه داشته باشید اراضی باید به نام اشخاص ثبت شده باشند و متقاضی به‌صورت عادی به خریداری اراضی اقدام کرده باشد. در این شرایط متقاضی به دلیل اینکه به مالک رسمی و ورثه دسترسی ندارد، می‌تواند برای دریافت سند مالکیت اقدام کند.
  • توجه داشته باشید قانون ثبت سند، تنها برای ساختمان‌های احداثی است و شامل زمین‌ و چهار دیواری‌ نمی‌شود. لازم به ذکر است همان‌طور که گفته شد زمین و باغ‌هایی که کاربری کشاورزی دارند از این قاعده مستثنی هستند و امکان دریافت سند مالکیت برای آن‌ها بدون هیچ مانعی وجود دارد. 

نکاتی که عنوان شد از قوانینی هستند که قبل از درخواست برای صدور و دریافت سند مالکیت باید آن را در نظر بگیرید تا با هیچ مشکلی مواجه نشوید. در بخش بعدی این مقاله به اراضی و املاکی که نمی‌توان از طریق سامانه الکترونیکی برای آنها در خواست سند مالکیت داد اشاره می‌شود.

اراضی و املاکی که نمی‌توان برای آنها درخواست صدور سند مالکیت داد

  • اراضی و املاک ملی و متعلق به مؤسسات دولتی و دولت
  • اراضی که پلاک ثبتی برای آن‌ها ثبت نشده باشد و هیچ‌گونه سابقه ثبتی ندارند.
  • اراضی که مالک اصلی آن در قید حیات است و برای تهیه سند امکان دسترسی به مالک وجود دارد.
  • اراضی که مالک اصلی آن در قید حیات نباشد؛ اما دسترسی به ورثه برای انتقال املاک وجود داشته باشد.

در ادامه مقاله قصد داریم به معرفی سامانه درخواست صدور و دریافت سند مالکیت و مراحل ثبت‌نام در سامانه ثبت املاک بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

معرفی سامانه درخواست صدور سند مالکیت sabtemelk.ssaa.ir ( سامانه ثبت ملک برای املاک بدون سند)

سامانه ثبت ملک بدون سند برای اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی ایجاد شده است. باید بدانید که هدف از این سامانه دسترسی راحت متقاضیان به سامانه صدور سند مالکیت در جهت درخواست برای دریافت سند مالکیت و اطلاع‌رسانی در جهت پیگیری روند اخذ سند رسمی و آگاهی از اطلاعیه‌های بعدی است. با مراجعه به این سامانه، طی‌کردن مراحل ثبت‌نام، ارائه مدارک و مشخصات ملک، از طریق این سامانه می‌توانید به‌آسانی سند مالکیت خود را دریافت کنید.

مراحل ثبت‌نام در سامانه ثبت ملک برای املاک بدون سند

می‌توانید از طریق موتور جستجوی گوگل کلمه سامانه ثبت نام درخواست برای دریافت سند مالکیت را جست و جو کنید و وارد سایت مربوطه شوید. برای درخواست سند مالکیت مراحل زیر را دنبال کنید. اگر آدرس سایت مربوطه را پیدا نکردید اینجا کلیک کنید.

 ۱- بعد از اینکه وارد سایت صدور ملک شدید با صفحه زیر مواجه می‌شوید، در این قسمت می‌توانید خدمات درخواست پذیرش جدید، تکمیل درخواست و اطلاع رسانی پرونده را انتخاب کنید.

 ۲- برای درخواست صدور سند مالکیت بر روی گزینه در خواست پذیرش جدید کلیک کنید.

 ۳- بعد از اینکه اطمینان حاصل کردید که از شرایط درج شده برخوردار هستید تیک گزینه حائز شرایط درج شده می‌باشم را بزنید و تایید کنید.

 4- در مرحله بعد در بخش تقاضانامه مشخصات متقاضی را تکمیل کنید.

5- در این قسمت مشخصات ملک مورد نظر تکمیل شود.

6- در مرحله آخر موضوع مورد درخواست و مشخصات دفتر ثبت کننده تکمیل شود. درنهایت پس از تکمیل اطلاعات روی گزینه ثبت و ادامه کلیک کنید. در صورت تایید، اطلاعات ورود به سامانه برای شما نمایش داده می‌شود.

توجه داشته باشید در بخش مدارک، فایل مربوط به مدارک که در بخش بعدی به طور مفصل درباره آن صحبت می‌کنیم را حتماً بارگذاری کنید و دربخش پرداخت هزینه آن را که معادل ۵۰ هزار تومان است پرداخت کنید. در قسمت چاپ، اطلاعاتی که در صفحه‌نمایش داده می‌شود را چاپ بگیرید و بعد از امضا و اثر انگشت، مدارک را می‌توانید با پست سفارشی به واحد ثبتی ذکر شده در سامانه الکترونیکی انتقال دهید.در آخر پس از پست کردن شماره ۲۰ رقمی و تاریخ ارائه مرسوله را در بخش مرسوله پستی وارد کنید و سپس بر روی ثبت نهایی و دریافت شماره پرونده کلیک کنید. با واردکردن شماره پرونده و رمز عبور که همان کد ملی شما است، در بخش اطلاع‌رسانی پرونده می‌توانید درخواست خود را پیگیری کنید و منتظر تاییدیه برای دریافت سند مالکیت خود باشید.

 

اقدامات لازم برای درخواست صدور سند مالکیت

برای دریافت سند مالکیت باید در ابتدا مدارک مورد نیاز شامل عکس یا فایل اسکن شده از آن‌ها و نقشه ملک با مختصات (UTM) و فایل مربوطه به آن را آماده کنید و پس از آماده شدن مدارک، آن‌ها را در سامانه sabtemelk.ssaa.ir بار گذاری کنید.

مدارک لازم جهت ثبت‌نام در سامانه ثبت ملک

در مرحله اول:

  •  ابتدا باید بدانید که مدارکی که برای ملک‌های قولنامه‌ای نیاز است تهیه کنید با ملک‌های دارای سند مشاع متفاوت است که تفاوت این دو به شرح زیر است:
  •  در املاکی که دارای سند قولنامه‌ای هستند مدارکی که باید آماده کنید به شرح زیر است:
  •  در املاکی که دارای سند قولنامه‌ای هستند کپی از سند مالکیت ملک و قولنامه یا قولنامه‌هایی که متقاضی را به مالک اولیه مربوط می‌کند نیاز است.
  • در املاک با سند مشاع، سند مشاعی متقاضی و درصورتی‌که سند به نام متقاضی نباشد باید وکالت‌نامه تهیه کند.

مرحله دوم:

باید از طریق مهندسین و کارشناسان نقشه‌کشی یا ثبت ملک از طریق بازدید نسبت به تهیه نقشه با مختصات UTM اقدام کنید. لازم است بدانید به هنگام مراجعه به کارشناس نقشه‌کشی باید مدارک مالکیتی و مشخصات ملک موردنظر را ارائه دهید. کارشناس پس از بررسی مدارک به‌صورت حضوری از ملک شما بازدید می‌کند و پس از اتمام کار فایل نقشه UTM به همراه گواهی مختصات ملک، به‌صورت مهر و موم شده در اختیارتان قرار می‌دهد.

مرحله سوم:

مدارکی که در ادامه این مطلب به آن اشاره می‌کنیم به همراه فایل اسکن شده، با پسوند png یا jpg آماده کنید. مدارک مورد نیاز برای آپلود در سامانه sabtemelk.ssaa.ir به شرح زیر است:

  • اسکن اصل شناسنامه و کارت ملی
  • در اسناد قولنامه‌ای کپی از سند مالکیت اولیه ملک، کپی و اصل تمامی قولنامه های استنادی ضروری است.
  • در اسناد مشاعی اصل سند مالکیت باید ارائه شود. توجه داشته باشید باید از صفحات اول، دوم، سوم، صفحه حدود ملک، توضیحات و صفحات انتقالات کپی بگیرید.
  • اسکن نقشه ملک با UTM باید ارائه شود.

بعد از آماده‌شدن مدارکی که در بالا گفته شد حتما یک کپی از فایل اسکن شده از مدارک را داشته باشید تا با مشکلی مواجه نشوید و توجه داشته باشید حجم کلیه مدارک اسکن شده باید کمتر از ۱۵۰کیلوبایت باشد. لازم به ذکر است املاک و اراضی که فاقد سند مالکیت هستند، همچنین املاکی که تا اوایل فروردین‌ماه سال ۱۳۷۰ وضعیت ثبتی آنها مشخص نشده است، با تکمیل فرم درخواست سند مالکیت از طریق ماده ۱۴۷ و توافق طرفین معامله، امکان دریافت سند مالکیت با طی‌کردن مراحلی که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم و از طریق سایت sabtemelk.ssaa.ir امکان‌پذیر است. در بخش بعدی مقاله به شرایط دریافت سند برای زمین قولنامه‌ای می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

نحوه گرفتن سند برای زمین قولنامه‌ای

 برای دریافت سند مالکیت برای زمین قولنامه‌ای ابتدا باید مدارک لازم که در بخش قبلی به آن اشاره شد را آماده کنید و با در دست‌داشتن این مدارک به حوزه ثبتی که ملک موردنظر در آن قرار دارد مراجعه کنید. خوب است بدانید در این حوزه‌ها یک سری هیئت رسیدگی به املاک فاقد سند وجود دارد که از قاضی، رئیس اداره ثبت، رئیس اداره شهرسازی و جهاد کشاورزی تشکیل شده است. در نهایت با نظر این هیئت حکم نهایی سند مالکیت صادر می‌شود.

مدت‌زمان گرفتن سند برای زمین قولنامه‌ای

 ازآنجاکه تمام مراحل درخواست برای دریافت سند مالکیت به‌صورت اینترنتی است و به‌محض اینکه مدارک ذکر شده در بخش قبلی به اداره اسناد تحویل داده شود بازرسین برای بررسی و بازدید از ملک موردنظر در محل حضور می‌یابند. لازم به ذکر است مدت‌زمان دریافت سند برای زمین قولنامه‌ای بسته به نوع املاک و شرایطی که دارد بین ۱ تا ۲ ماه است. در ادامه مقاله قصد داریم به مراحل و نحوه دریافت سند مالکیت برای زمین‌های روستایی بپردازیم

 

نحوه گرفتن سند برای زمین های روستایی

برای دریافت سند مالکیت برای زمین روستایی لازم است مدارکی که در بخش بعدی به آن اشاره میکنیم را آماده کنید و به دهیاری روستای محل خود تحویل دهید و از او بخواهید که برای ملک شما سند تنظیم کند. در بخش بعدی به مدارک موردنیاز برای دریافت سند زمین روستایی پرداخته می‌شود.

مدارک موردنیاز برای دریافت سند مالکیت زمین روستایی

  • اصل و کپی از صفحات شناسنامه
  • نقشه و تصویر ملک
  • اصل و کپی قولنامه ملک روستایی
  • فرم درخواست سند توسط مالک
  • کپی کارت پایان خدمت

پس از تحویل مدارک مالک باید هزینه کارشناسی را به دهیار پرداخت کنید. دهیار پس از بررسی درخواست و مدارک مالک، ملک او را مورد بازرسی قرار می‌دهد و سند درخواست شده برای مالک را تنظیم و آن را امضا می‌کند. در بخش بعدی مقاله قصد داریم به مراحل دریافت سند مالکیت پس از پایان کار ساختمان بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

نحوه دریافت سند بعد از پایان کار ساختمان سازی

مهم ترین مرحله در فرایند ساختمان‌سازی دریافت مجوز پایان کار از شهرداری همان منطقه است. لازم است بدانید هرگونه ملکی که در محدوده شهری ساخته شده است باید گواهی پایان کار داشته باشد. برای درک بهتر این موضوع خوب است بدانید این گواهی نشان می‌دهد که ملک شما از سمت سازمان نظام‌مهندسی و شهرداری تایید شده است و هیچ مشکلی برای سکونت ندارد. دریافت سند پایان کار چندین مرحله دارد که در ادامه مقاله درباره آن صحبت میکنیم.

مرحله اول: تکمیل مدارک

اولین مرحله دریافت گواهی پایان کار برای هر ساختمانی آماده‌کردن مدارک مورد‌‌نیاز برای تشکیل پرونده است. مدارکی که باید آماده کنید به شرح زیر است:

  • کپی و اصل شناسنامه و کارت ملی ساختمان، در صورت نبود این مدرک می‌توانید اصل یا کپی شناسنامه ورثه ساختمان را ارائه دهید.
  • اصل و کپی سند ساختمان
  • اصل و کپی پروانه ساخت ساختمان
  • گواهی تاییدیه نصب آسانسور ساختمان
  • ارائه کارت سبز
  • اصل و کپی از رسید پرداخت قبض های  آب، برق، گاز و تلفن
  • اصل و کپی رسید پرداخت عوارض نوسازی سالیانه
  • فرم ثبت شده در دبیرخانه

مرحله دوم: تشکیل پرونده

پس از تکمیل مدارک گفته شده برای تشکیل پرونده باید به شهرداری منطقه خود مراجعه کنید. لازم است بدانید فرم درخواست پایان کار ساختمان توسط ناظر و مالک بر اساس نوع پروژه تکمیل می‌شود. دقت داشته باشید اگر پروژه شما از نوع بازسازی باشد باید هزینه‌های مربوط به عوارض آن را پرداخت کنید و پس از تکمیل این مراحل کارشناسان فنی شهرداری برای تهیه گزارش به محل ساختمان مراجعه می‌کنند.

مرحله سوم: بررسی تخلفات ساختمان

پس از تشکیل پرونده و ارائه گزارشات مربوطه از سوی کارشناسان دفتر فنی شهرداری و ناظر شهرداری، در صورت نبود هیچ خلافی و مشکلی گواهی پایان کار در کوتاه ترین زمان ممکن صادر می‌شود. توجه داشته باشید در صورت وجود هرگونه خلافی، این موضوع در کمیسیون داخلی بررسی می‌شود و به مالک ۱۰ روز فرصت می‌دهند که تخلف را برطرف کند یا توضیحات لازم را ارائه دهد.اگر توضیحات ارائه شده قابل‌قبول نباشد مالک جریمه خواهد شد و با پرداخت جریمه عملیات صدور گواهی پایان کار مجددا به جریان می‌افتد. لازم به ذکر است در صورت عدم پرداخت مبلغ جریمه حکم تخریب ساختمان با رأی کمیسیون تجدید نظر صادر می‌شود.

مرحله چهارم: صدور گواهینامه پایان کار ساختمان

در مرحله آخر با امضای معاون، شهردار، محاسب و پیش‌نویس گیرنده گواهی پایان کار ساختمان صادر می‌شود. توجه داشته باشید بی‌توجهی و عدم توجه به مراحلی که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم موجب می‌شود که درخواست شما مورد بررسی قرار نگیرد و از سمت شهرداری رد شود.

 

کلام آخر

 در این مقاله درباره مراحل اخذ سند مالکیت صحبت کردیم، همچنین اطلاعاتی درباره شرایط ثبت‌نام سند مالکیت و مدارک موردنیاز در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌شود اگر قصد دریافت سند مالکیت برای ملک خود را دارید متن این مقاله را بادقت بررسی کنید و بخوانید تا برای دریافت سند مالکیت با هیچ مشکلی مواجه نشوید. در صورت هرگونه سوال و پیشنهاد درباره نحوه دریافت سند مالکیت در قسمت نظرات پرسش خود را مطرح کنید.

 

سوالات متداول

برای گرفتن سند خانه به کجا مراجعه کنیم؟

 گرفتن سند مالکیت برای خانه دو حالت دارد: ۱- مالک از قبل صاحب‌ملک بوده است و خواهان تعویض سند منگوله‌دار با سند تک‌برگ است که در این حالت باید به اداره ثبت املاک مراجعه کند. ۲- در حالت دوم ملک موردنظر خرید و فروش شده است و مالک خواهان دریافت سند تک برگ مالکیت است که در این مورد باید هر دو طرف مورد معامله با مدارک هویتی خود به اداره ثبت‌اسناد مراجعه کنند.

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
هانیه ولیزاده هستم کارشناسی فیزیک دارم، اول داستان مشغول سروکله زدن با قوانین فیزیک و چالشاش بودم اما بعدش دنبال علاقه ام رفتم و وارد حوزه دیجیتال مارکتینگ شدم . مدتی هم هست که تولید محتوای تخصصی در زمینه ملک و آموزش مشاوران املاک رو انجام میدم.
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر میده
2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.