صورت مجلس تفکیکی چیست؟ [ آشنایی با مراحل دریافت آن ]

نازنین زرنشان
3 ماه پیش
صورت مجلس تفکیکی چیست_ و آشنایی با شرایط دریافت آن_2نبش

صورت‌مجلس تفکیکی چیست؟ یک نوع سند است که اداره ثبت‌اسناد یا املاک محل آن را صادر می‌کند. این سند نشان دهنده بخش‌های تفکیک شده از مال غیر منقولی است که مالک پس از دریافت این سند می‌تواند برای هرکدام از بخش‌های تفکیک شده سند رسمی بگیرد و، برای هر قسمت تفکیکی از ملک خود به صورت جداگانه، اقدام به خرید و فروش کند.

اگر شما هم موضوع صورت مجلس تفکیکی و شرایط دریافت آن برایتان مهم است، تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

نمونه عکس صورت‌مجلس تفکیکی 

 بعضی از مخاطبین با نمونه صورت‌مجلس تفکیکی آشنا نیستند، به همین علت ما تصمیم داریم تا نمونه‌ای از صورت‌مجلس تفکیکی را ارائه دهیم تا با آن بیشتر آشنا شوید.

 

 

از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که، با گرفتن سند صورت‌مجلس تفکیکی به‌راحتی می‌توانید سند رسمی را دریافت کنید.

 

منظور از اموال منقول و غیرمنقول چیست

سوالی که بسیار مطرح می‌شود این است که، منظور از اموال منقول و غیرمنقول چیست؟ برای جواب این سؤال باید ابتدا اموال منقول و غیرمنقول را از هم جدا کرد. اموال غیرمنقول به اموالی می‌گویند که قابلیت جابه‌جایی از یک مکان به مکان دیگر را ندارد، آپارتمان، ملک، زمین و... جزء این اموال هستند.
  اموال منقول به اموالی گفته می‌شود که جابه‌جایی آنها از محلی به محل دیگر امکان‌پذیر است، بدون اینکه به خود مال و محل آن آسیبی وارد شود. دریافت صورت‌جلسه تفکیکی و صورت‌مجلس تفکیکی برای گرفتن سند مالکیت، الزامی است.

 

 چگونگی دریافت صورت‌مجلس تفکیکی مال غیرمنقول

سند ملکی نشان‌دهنده حق مالکیت فردی نسبت به مال غیرمنقول است، و اهمیت بسیار زیادی دارد؛ مخصوصاً در مورد اموال غیرمنقول، مانند آپارتمان، خانه و زمین. برای همین، زمانی که شما دارای مال غیرمنقول هستید، اول‌ازهمه باید با فراهم‌کردن مقدمات لازم، نسبت به دریافت سند رسمی مالکیت اقدام کنید.

  •  در قانون اول، اموال غیرمنقول قابلیت تفکیک به قطعات کوچک‌تری دارند. لازم است برای هر کدام از قطعات، سند رسمی جداگانه‌ای بگیرید. بعد از آن، مالک می‌تواند هر کدام از زمین‌های تفکیک شده را جداگانه به خریدوفروش برساند. در این شرایط، گرفتن صورت‌مجلس تفکیکی الزامی است.

  • در قانون دوم، در صورت تفکیک مال غیرمنقول مانند آپارتمان و زمین، متقاضی باید به املاک محل و اداره ثبت‌اسناد مراجعه و سندی را که تحت عنوان صورت‌مجلس تفکیکی است را درخواست کند، این سند نشان‌دهنده بخش‌های تفکیک شده زمین، آپارتمان و ملک است. 


  در ادامه با مراحل و شرایط دریافت صورت‌مجلس تفکیکی آشنا می‌شویم.

 
 مهم‌ترین شرایط دریافت صورت‌مجلس تفکیکی

موضوعی که شاید بسیار با آن مواجه شوید این است که، شرایط لازم برای دریافت صورت‌مجلس تفکیکی چیست؟ که اگر مایل هستید درباره این موضوع بیشتر بدانید در ادامه این مقاله همراه ما باشید.
 
 یکی از مهم‌ترین شرایط گرفتن صورت‌مجلس تفکیکی، تفکیک مال غیرمنقول است. تفکیک مال غیرمنقول، با تقسیم و افراز متفاوت بوده و به این معنا است که متقاضی بخواهد مال خود را به قطعات کوچک‌تری تقسیم کند و برای هرکدام از قطعات سند جداگانه‌ای بگیرد.

  •  شرط اول: برای تفکیک اموال غیرمنقول، نیازی به آن نیست که در آن ملک، چند مالک به نحو اشاعه، دارای حقوق مالکانه باشند. درصورتی‌که یک مال غیرمنقول مانند زمین، صرفاً یک مالک داشته باشد و مالک، بخواهد اقدام به تفکیک آن به قطعات کوچک‌تر نماید، این امر امکان‌پذیر می‌باشد.

  •  شرط دوم: متقاضی، با داشتن شرایط لازم، اقدام به درخواست صورت‌جلسه تفکیکی، از اداره ثبت‌اسناد و املاک محل نموده و پس از پرداخت هزینه‌های قانونی و ارائه مدارک، سند را دریافت نماید.

  • شرط سوم: املاک و کارشناس اداره ثبت‌اسناد باید مغایرت نبودن نقشه ملک و مواردی که در گواهی پایان کار درج شده را بررسی و عدم تجاوز ملک به شوارع، املاک و معابر مجاور را تایید و کروکی آن را ترسیم کنند. 

 
 

مراحل دریافت صورت‌مجلس تفکیکی چگونه است؟ 

 صورت‌مجلس تفکیکی، یکی از مدارک مهم برای گرفتن سند ملکی است. به همین علت اشخاصی که برای تفکیک زمین اقدام می‌کنند، باید برای گرفتن صورت‌مجلس تفکیکی مبادلت ورزند تا پس از آن بتوانند سند رسمی را دریافت کنند. در ادامه مراحل دریافت صورت‌مجلس تفکیکی را مشاهده می‌کنیم.

  • اولین مرحله برای گرفتن صورت‌مجلس تفکیکی، مراجعه به شهرداری است. به این نکته هم توجه کنید که، گرفتن گواهی پایان کار برای آپارتمان و نقشه تفکیکی برای زمین است.

  •  مرحله دوم برای گرفتن صورت‌مجلس تفکیکی، برای اقدام به ثبت درخواست صدور صورت‌مجلس تفکیکی، باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید. تا درخواست، به اداره ثبت‌اسناد ارجاع شود.

  • مرحله سوم برای گرفتن صورت‌مجلس تفکیکی، رئیس اداره ثبت‌اسناد رسمی، دستور بررسی توقیف نبودن ملک را می‌دهد. نقشه‌بردار هم به محل ملک مراجعه و مندرجاتی که در گواهی پایان کار و یا نقشه تفکیکی ذکر شده است را بررسی می‌کند.

  • و آخرین مرحله برای گرفتن صورت‌مجلس تفکیکی، عدم تجاوز ملک به شوارع، عدم مغایرت نقشه، معابر و املاک مجاور را کارشناس باید تایید کند. کروکی تمام قسمت‌های مشاعی در آپارتمان ها و قطعات مفروض، هم وظیفه کارشناس است که ترسیم کند. سند صورت‌مجلس تفکیکی زمین و آپارتمان، توسط املاک و اداره ثبت‌اسناد صادر می‌شود. 

 

 چه مدارکی برای دریافت صورت‌مجلس تفکیکی نیاز است؟ 

 در حال حاضر سامانه برای دریافت صورت‌مجلس تفکیکی، راه‌اندازی نشده است. به همین علت، برای دریافت سند مزبور، باید به‌صورت حضوری به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید. متقاضی برای گرفتن سند صورت‌مجلس تفکیکی، باید مدارک لازم را تهیه کند.

 مدارک موردنیاز برای دریافت سند صورت‌مجلس تفکیکی

  • مدارک هویتی مانند کارت ملی و شناسنامه متقاضی.
  • گواهی پایان کار ساختمان برای آپارتمان و نقشه تفکیکی برای زمین، با مراجعه به شهرداری این امر امکان‌پذیر می‌باشد.
  • درخواست کتبی مالک برای صدور صورت‌مجلس تفکیکی و مراجعه به دفاتر اسناد رسمی. 

 

 روش دریافت صورت‌مجلس تفکیکی زمین 

 مالکین برای اقدام به صدور صورت‌مجلس تفکیکی زمین، نیازی به صدور پایان کار ندارند، تنها نیاز این است که نقشه زمین را از شهرداری دریافت و ضمیمه درخواست کنند. پس از صدور صورت‌مجلس تفکیکی، مالکین باید نسبت به جمع‌آوری امضای تقسیم‌نامه اقدام کنند. اگر طرفین تقسیم‌نامه را امضا نکردند، صورت‌مجلس تفکیکی کار بی‌فایده‌ای است.
 
 

 روش دریافت صورت‌مجلس تفکیکی آپارتمان 

اگر در ملک خود چند واحد آپارتمان ساخته‌اید، می‌توانید پس از دریافت پایان کار از شهرداری، اقدام به صدور صورت‌مجلس تفکیکی آپارتمان نمایید. بعد از اتمام عملیات ساختمان، گرفتن تأییدیه مهندس ناظر و صدور پایان کار، باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه و صدور صورت‌مجلس تفکیکی آپارتمان را تقاضا کنید. سردفتر اسناد رسمی، درخواست شما را به املاک محل و اداره ثبت‌اسناد ارسال می‌کند.

 

فروش قطعات تفکیک شده ملک به چه صورت است؟

جهت فروئش قطعات تفکیک شده ملک، رونوشتی از صورت‌مجلس تفکیکی به دفتر اسناد رسمی ارسال می‌شود. مالک با مراجعه‌کردن به دفترخانه، انتقال قطعات را درخواست می‌کند، سردفتر ضمن ثبت در دفتر انتقالات سند مالکیت، خلاصه‌ای از آن را هم به اداره ثبت ارسال می‌کند تا خریدار بتواند سند خود را دریافت کند. بعد از دریافت سند برای قطعه ملک تفکیک شده میتوان به راحتی برای فروش آن اقدام کرد.
 
 
 نتیجه گیری

افراز ملک یا صدور صورت‌مجلس تفکیکی باید تحت‌نظر افراد متخصص این حوزه، که با قوانین تفکیک ملک آشنا هستند انجام شود. این مقاله به شما کمک می‌کند تا بتوانید از مراحل و چگونگی در پیش‌بردن پرونده‌های افراز ملک و تفکیک بیشتر آشنا شوید تا با مشکلی مواجه نشوید، و در کمترین زمان صورت‌مجلس تفکیکی ملک خود را دریافت کنید.

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
نازنین زرنشان هستم. تصویر برداری خوندم. همچنین دو سالی هم هست که به طراحی و توسعه وب‌سایت با استفاده از وردپرس مشغولم علاوه بر این، به تازگی به دنیای سئو و تولید محتوای سئو شده وارد شدم و در حال یادگیری و پیشرفت در این حوزه هستم.
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر میده
2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.