ثبت نام خانه اولی‌ها

فرهاد آذیش
4 سال پیش
شرایط ثبت نام خانه اولی‌ها برای طرح ملی مسکن

مسکن، ابتدایی ترین و گران ترین نیاز هر ایرانی

همیشه از دسته‌بندی نیازهای انسان صحبت شده که در بین اون‌ها نیاز به مسکن در ضروری‌ترین دسته قرار میگیره. نیاز مهمی که امروز دیگه به سادگی تامین نمیشه و در واقع گران‌ترین خرید هر خانواده است.
به سبب همین افزایش شدید قیمت مسکن، دولت با اجرای طرح‌هایی مثل طرح ملی مسکن و مجبور کردن بانک‌ها به دادن تسهیلاتی برای خرید خانه مثل وام مسکن یکم، در جهت کنترل بازار مسکن و حمایت متقاضیان مسکن تلاش میکنه.

خانه اولی ها، در صدر لیست متقاضیان

میبینیم که هر روزه تعداد افرادی که نیازمند مسکن و متقاضی خرید خانه هستن، بیشتر میشه. اما در این بین افرادی که تا به حال توانایی خرید خانه نداشتن و در شرف اولین خرید خانه‌ی خود هستن، شمار بیشتری دارن. 

در بین این جمعیت هم، زوج‌های جوان که به فکر تامین سرپناهی برای شروع زندگی خود هستن، درصد بیشتری را شامل میشن. از همین رو، بخش زیادی از این تسهیلات اعطایی دولت و بانک‌ها، در قالب وام مسکن یکم، وام مسکن زوجین یا وام مسکن جوانان برای خانه اولی‌ها و زوج‌های جوان در نظر گرفته شده.

در ادامه از دو مورد از مهم‌ترین این تسهیلات اعطایی دولت، یعنی طرح ملی مسکن و وام مسکن میگیم.

طرح اقدام ملی تولید مسکن

زمستان سال 1397 بود که دولت «طرح مسکن ملی» رو مطرح کرد. طبق این طرح، قراره 400 هزار واحد مسکونی ساخته بشه که 200 هزار واحد از اون در شهرهای جدید، 100 هزار واحد در مناطقی با بافت فرسوده و 100 هزار واحد دیگه هم با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخته بشه. اوایل شهریور سال 98، ثبت نام طرح ملی مسکن از استان کرمان شروع شد و از 18 آبان هم دور دوم ثبت نام برای این طرح آغاز شده و متقاضیان می‌تونن با مراجعه به «سامانه طرح اقدام ملی تولید مسکن» نسبت به ثبت نام در این طرح اقدام کنن.

این طرح در چه شهرهایی اجرا می‌شود؟

طرح ملی تامین مسکن، اوایل شهریور و از استان کرمان آغاز شد و در آبان ماه هم در سه مرحله ادامه پیدا کرد. در اولین گام استان‌های سیستان و بلوچستان، قم، خراسان‌شمالی و خراسان‌جنوبی نسبت به ثبت نام در این طرح اقدام کردن و بعد نوبت به استان‌های کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان، و در نهایت این سامانه برای ثبت نام در سه استان چهارمحال و بختیاری، همدان و یزد باز شده. 

در حال حاضر از تهران گرفته تا اکثر استان‌های دیگه توانایی اقدام برای ثبت‌نام طرح ملی مسکن رو دارن.

شرایط ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن

طبق قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسكن و آیین‌نامه اون، شرایط لازم برای ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن به شرح زیره:

  • متقاضی و افراد تحت تکفل، فاقد زمین مسكونی يا واحد مسكونی (از 1384/01/01 به بعد) بوده و از تاریخ 1357/11/22 از هیچ یک از امكانات نهادهای عمومی غيردولتی مربوط به تامين مسكن، شامل؛ زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسكونی استفاده نكرده باشد. به عبارتی سبز بودن فرم «ج» در استعلام از سامانه مربوطه (موضوع ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی عرضه و تامین مسکن).
  • متقاضی متاهل و یا سرپرست خانوار.
  • زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل 35 سال سن
  • دارای حداقل 5 سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا (در شهرهای جديد سابقه سكونت حداقل 5 سال در شهر جدید مورد تقاضا و یا در شهر مادر ملاک است.)
  • نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و ...)
  • توانایی تامین هزینه ساخت مسکن (مازاد بر تسهیلات بانكی)
  • امکان سپرده‌گذاری حداقل 30 درصد هزينه ساخت مازاد بر تسهيلات بانكی، در خصوص متقاضيان واجد شرايط بر اساس اعلام دستگاه يا نهاد مربوطه.
  • توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی

شرایط طرح ملی مسکن برای خانه اولی ها چگونه است؟

طرح ملی مسکن در کنار وام‌های مسکنی که بانک‌ها میدن، شرایط خوبی رو برای خانه اولی‌ها ایجاد کرده. اکثر این افراد تا به حال از تسهیلات مربوط به مسکن استفاده نکردن و علاوه بر اون، شرایط دیگه‌ی ثبت‌نام در طرح ملی مسکن هم شامل خانه اولی‌ها میشه. در نتیجه میتونن از متقاضیان این طرح ملی باشن و از این طریق صاحب خانه بشن.

تفاوت طرح اقدام ملی مسکن با طرح مسکن مهر

دولت تدبیر و امید، از ابتدا با نقد طرح مسکن مهر، به دنبال طرحی جدید در حوزه مسکن بود و طرح اقدام ملی مسکن جایگزینی برای طرح مسکن مهره. طبق گفته‌ی دولت، مهم‌ترین تفاوت طرح اقدام ملی با طرح مسکن مهر، تمرکز بر تقاضای واقعی و ایجاد خدمات زیربنایی و روبنایی، است. 

تفاوت دیگه‌ی این دو طرح در اراضی ساخته. در طرح مسکن مهر، از اراضی خارج از شهرها استفاده میشد، در حالی که گفته میشه طرح اقدام ملی مسکن درون شهرهاست. همچنین برخلاف طرح مسکن مهر که ساختمان‌ها بلند و بین 10 تا 15 طبقه بود، در طرح اقدام ملی تولید مسکن تعداد طبقات نهایتا 7 طبقه است.

معایب طرح اقدام ملی مسکن

طرح اقدام ملی تولید مسکن، در کنار نکات مثبتش، معایب و مشکلاتی هم داره. اگه به دنبال ثبت‌نام در طرح ملی مسکن هستین، باید اطلاعات کاملی از چالش‌هایی که طرح ملی مسکن جلوی پاتون میذاره، داشته باشین.

اولین عیب این طرح، اینکه طرحی دو ساله است و دولت تنها دو سال برای تکمیل و بهبود طرح وقت داره و مشخص نیست در دولت بعدی چه اتفاقی برای اون میفته. هر چند که مسئولان متعهد شدن و تاکید کردن که این طرح رو پیش میبرن و حتی برای آخرین نفر لیست هم اجرایی میشه.

مشکل دیگه این طرح اقساط اونه. به طوری که برای اقشار ضعیف تقریبا ناممکن و برای اقشار متوسط هم سخت به نظر می‌رسه. متراژ خانه‌ها و زمان تحویل و تکمیل املاک طرح ملی مسکن هم هنوز مشخص نیست.

انواع وام‌‌های مسکن بانک‌ها

بانک‌های زیادی، چه خصوصی و چه دولتی، امروز در کشور اقدام به اعطای تسهیلاتی کردن که به کمک خانواده‌های ایرانی برای خانه‌دار شدن اومده. 

این تسهیلات که در قالب وام مسکن بانک مسکن، وام مسکن بانک ملی، وام مسکن بانک سامان، وام‌های بانک صادرات و... قابل دریافته، متقاضیان زیادی رو داره. پس باید برای انتظار در این صف طولانی، صبر زیادی داشته باشین و کفش آهنی پاتون کنین.

اما در بین این موارد، چند مورد از وام‌هایی که با استقبال خیلی خوبی رو‌به‌رو شدن، وام مسکن یکم و وام مسکن زوجین است. 

این دو مورد به سبب شرایط نسبتا خوبی که دارن، متقاضیان زیادی برای دریافت اون داوطلب شدن. 

مزایای وام مسکن یکم و وام مسکن زوجین برای خانه اولی‌ها

اشاره کردیم که درصد زیادی از متقاضیان دریافت تسهیلات برای خرید یا تعمیر خانه، جوانان و افرادی هستن که تجربه خانه‌دار شدن رو ندارن. از همین رو، دارا بودن «شرایط وام مسکن یکم» توسط خانه اولی‌ها، کمکی برای صاحب خانه شدن تعداد زیادی از اون‌ها به حساب میاد.

معایب وام‌های مسکن برای خانه ‌اولی‌ها

مسلما اگه شما جزو افرادی هستین که در دسته‌ی خانه اولی‌ها قرار میگیرین، پس حتما برای خرید مسکن‌تون عجله‌ی زیادی دارین. اما متاسفانه زمان انتظار این وام‌ها، بسیار طولانیه و شما باید حالا حالا در انتظارش باشین.

علاوه بر این، مشکلاتی که برای طرح ملی مسکن برای خانه اولی‌ها وجود داره، شامل وام‌های مسکن هم میشه. مبلغ زیاد قسط‌ها، زیاد بودن مبلغ سپرده و افزایش شدید قیمت مسکن و پیدا نکردن ملکی با شرایط ذکر شده، از دشواری‌هاییه که سر راه خریداران خانه قرار گرفته.

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
8 نظر در مورد این مطلب ثبت شده
ابراهیم فیوجان
3 سال پیش

سلام خانه اولی ها چقدربایداولش بپردازن

محسن بیگی
3 سال پیش

عالیه

کاربر میهمان
4 سال پیش

من 26 سالمه و پدر و مادر ندارم. متاهلم و سه بچه دارم و شرایط مالی مناسبی نداریم.  مسکن ملی ثبت نام کردیم ولی به هر دری زدیم نتونستیم مبلغ اولیه رو تامین کنیم.  مستاجری خیلی سخته، کاش یکی درکمون میکرد.

اقای حیدری
مشاورین املاک بزرگ دلتا خزر
4 سال پیش

مشکل دیگه این طرح اقساط اونه. به طوری که برای اقشار ضعیف تقریبا ناممکن و برای اقشار متوسط هم سخت به نظر می‌رسه. متراژ خانه‌ها و زمان تحویل و تکمیل املاک طرح ملی مسکن هم هنوز مشخص نیست. این کاملا نکته درستیه!

اقای حیدری
مشاورین املاک بزرگ دلتا خزر
4 سال پیش

از بنیاد مسکن برای روستا و از شهرداری برای شهر.

غلامی
5 سال پیش

من در این طرح ثبت نام کردم و امیدوارم خوب پیش بره.

اوجلاقی
3 سال پیش

از چه سایتی ثبتنام کردید لطفا راهنمایی بفرمایید

2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.