پارکینگ مزاحم در آپارتمان و قوانین مربوط به آن

تیم 2نبش
9 ماه پیش
قوانین، قیمت و تفاوت پارکینگ «مزاحم» و «غیرمزاحم» چیست؟

پارکینگ غیرمزاحم

شهرداری پارکینگ هر آپارتمان را به دو دسته «پارکینگ مزاحم» و «پارکینگ غیرمزاحم» تقسیم کرده است که هر کدام قوانین مخصوص به خود را دارند. اگر میخواهید بدون دردسر و راحت بتوانید در پارکینگ آپارتمان خود پارک کرده و همچنین به راحتی از پارک خارج شوید، به سراغ آپارتمان هایی با پارکینگ «غیرمزاحم» بروید.

پارکینگ مزاحم

اگر در هنگام پارک کردن خودرو، فردی خودروی خود را جوری پشت خودروی دیگری پارک کند که برای جا به جا شدن یکی از آن ها، نیاز به جا به جا کردن یکی از خودروها باشد، به آن «پارکینگ مزاحم» میگویند. قضیه پارکینگ مزاحم در آپارتمان هایی وجود دارد که علاوه بر فضای اصلی پارکینگ، فضایی اضافه برای عبور و پارک خودروها در نظر گرفته شود.

پارکینگ مزاحم در سند ملک

یکی از قوانین شهرداری که شامل برخی از خانه ها میشود، پارکینگ مزاحم است. در صورتی که در سند ملک، پارکینگ مزاحم لحاظ شود، قیمت ملک کمتر میشود، اما ممکن است برای هر بار خارج کردن خودرو از پارکینگ نیاز به هماهنگی با صاحب یک خودروی دیگر داشته باشید!

طبق ماده 2 قوانین تملک ساختمان، بخش هایی از ساختمان یا مجتمع که شامل مشاعات میشوند باید مورد استفاده برابر همه ساکنین قرار بگیرند. بنابراین پارکینگ مزاحم باید یه صورت کاملا واضح و با همین عنوان در سند ذکر شده باشد و در غیر این صورت ساکنین آپارتمان میتوانند شکایت کنند. پارکینگ مزاحم با توافق همه اعضای ساختمان تقسیم میشود و اگر این اتفاق نیوفتد، شهرداری بر اساس قراردادهای خریداران ساختمان، تقسیم پارکینگ مزاحم را انجام میدهد که در اکثر اوقات پارکینگ مزاحم به شخصی که آخرین قرارداد را بسته، تعلق میگیرد.

پارکینگ مزاحم در مبایعه نامه

اگر در مبایعه نامه آمده باشد که «فروشنده ملزم به واگذاری خانه به همراه پارکینگ، به شماست»، حتما باید این کار را انجام دهد و در صورت امتناع میتوانید از وی شکایت کنید. در صورتی که فروشنده فضایی برای اختصاص به پارکینگ برای شما در نظر نگرفته باشد، مجبور میشود هزینه آن را به عنوان جریمه به شما پرداخت کند.


قیمت پارکینگ مزاحم

با توجه به دردسرها و زحمتی که داشتن پارکینگ مزاحم دارد، قیمت واحدهای آپارتمانی که در سند آن ها پارکینگ مزاحم هست، کمتر میباشد. دلیل نام گذاری آن به نامِ «پارکینگ مزاحم» آن است که با وجود آن که فرد دارای حق پارکینگ است، اما برای سایر ساکنین آپارتمان مزاحمت ایجاد میکند!

ابطال پارکینگ مزاحم

در صورتی که بعد از مدتی زندگی در آپارتمان با پارکینگ مزاحم، نتوانستید با شرایط سازگار شوید و به فکر ابطال پارکینگ مزاحم افتادید، پیشنهاد میکنیم در قدم اول با مدیر ساختمان صحبت کنید تا با رسیدن به یک توافق مسئله ختم به خیر شود. در غیر این صورت میتوانید طبق قوانین پارکینگ مزاحم عمل کنید.

قوانین پارکینگ مزاحم

طبق قانون هیچ یک از ساکنین آپارتمان نباید خودروی خود را به گونه ای پارک کند که در رفت و آمد سایرین اختلالی ایجاد شود. در صورتی که یکی از ساکنین که «حق پارکینگ» ندارد، خودروی خود را در پارکینگ ساختمان پارک کرده باشد، میتوان از او شکایت کرد. اگر طبق سند، یکی از واحدهای آپارتمان دارای شرایط «پارکینگ مزاحم» باشد، صاحب آن واحد در صورت نیاز باید در هر زمانی که سایر ساکنین آپارتمان قصد ورود یا خروج به پارکینگ را داشته باشند، خودروی خود را جا به جا کند.

ممکن است زمانی که قصد خرید خانه ای را داشته باشید، متوجه شوید که آن خانه فاقد «قوانین پارکینگ» است و در نحوه تقسیم پارکینگ بین ساکنین آپارتمان دچار ابهام شوید. به طور کلی تقسیم پارکینگ به دو صورت انجام میشود؛ «اختصاصی» و «مشاع».

پارکینگ اختصاصی

ممکن است اختصاص پارکینگ به شما از نوع اختصاصی باشد، در این حالت مانند تعیین فضا به «انباری»، موقعیت، مساحت و محل دقیق فضای شما برای پارکینگ مشخص شده و در سند رسمی آورده میشود. توجه داشته باشید که قیمت پارکینگ های اختصاصی بیشتر بوده و گاهی تا دو یا سه برابر معمول قیمت گذاری میشوند.

پارکینگ مشاع

اگر پارکینگ شما به صورت اختصاصی نباشد، تخصیص آن به صورت مشاع خواهد بود؛ به این صورت که در صورت جلسه تفکیکی واحدهایی که میتوانند به صورت مشاع از قوانین پارکینگ استفاده کنند، نام برده میشود. در این حالت تنها اعضای ساختمانی که حق استفاده از پارکینگ مشاع برای آن ها وجود دارد، میتوانند به صورت مشاع از پارکینگ ساختمان استفاده کنند.

پارکینگ مزاحم یا غیرمزاحم؟

برخی معتقدند داشتن پارکینگ مزاحم به دردسرها و اعصاب خردی های آن نمی ارزد و ترجیح میدهند ملکی بخرند که در سند آن پارکینگ غیرمزاحم باشد. در نهایت همه چیز به شما بستگی دارد که با چه شرایطی سازگارتر هستید.

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
ما در تیم تولید محتوا 2نبش با جمع آوری جدیدترین اخبار و آموزش های مرتبط در حوزه املاک و مسکن، همواره در تلاشیم تا در جهت افزایش آگاهی و سطح دانش افراد در این حوزه یک جامعه آموزشی کامل محیا کنیم.
3 نظر در مورد این مطلب ثبت شده
عباس حسن زاده
3 ماه پیش

با سلام پارکینک من در آپارتمان قابلیت پارک دو خودرو پشت سر هم را دارد به‌طوری که اصلا مزاحم هیچ کس نمیباشد .تعدادی از ساکنین ادعا دارند چون من دوتا ماشین پارک میکنم باید شارژ بیشتری بپردازم ....آیا ادعای آنها درست است یا خیر؟

کاربر میهمان
3 سال پیش

با عرض سلام سوالی داشتم. در ساختمان ما یکی از همسایه ها برای ماشین دومش از پارکینگ مزاحم استفاده می کنه و این امر برای سایر همسایه ها هم ایجاد مزاحمت کرده. یعنی ورود و خروج از پارکینگ سخت شده ولی روی حساب دوستی و همسایگی اعتراض نمی کنند. آیا ایشون بابت استفاده از فضای مشاع پارکینگ باید هزینه ای پرداخت کنند؟

کاربر میهمان
4 سال پیش

سلام آسانسور در چشم پله مجاز است و یا اگر مجاز نیست امکان دارد با تغییر در وسعت پاگرد و... رفع ایراد شود.

2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.