روش قانونی تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی!

فرهاد آذیش
4 سال پیش
روش قانونی تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی!

سند منگوله دار

سند منگوله دار معمولا در هر خونه‌ای یافت می‌شه. این سند قابل استناده و چیزی هست که با داشتن اون برای هر ملک یا زمین و ... اطمینان دارید که اون ملک، برای شخص شما هست. شکل قدیمی اسناد مالکیت، سند منگوله دار هست که نواقصی هم داره. از جمله ناخوانا بودن، استفاده زیاد برگ در آن و ... به همین دلیل با مرور زمان جای خودش رو به سند تک برگی داده. در ادامه توضیحاتی راجع به این سند و سندهای دیگه قرار دادیم.

سند منگوله دار چیست؟

از اسم سند منگوله دار کاملا مشخصه که این سندِ دفترچه‌ای، حتما بر روی صفحه‌ی خودش باید یک منگوله داشته باشه! این سند حتما باید شکل دفترچه باشه و بالای این دفترچه یک تکه سرب و منگوله وجود داره. سند منگوله دار توسط اداره ثبت اسناد رسمی پلمپ می‌شه، در غیر این صورت این سند اعتبار نداره.
سند منگوله دار یک سند ملکی قابل اطمینانه، که اکثر پدران و بزرگان ما یکی از این سندها رو در خانه خود دارند. در سند منگوله دار، مالکیت قطعی هست و هیچ شک و شبهه‌ای در اون وجود نداره و با اطمینانِ خاطر می‌تونیم از اون به درستی استفاده کنیم. همچنین باید بدونیم که ثبتِ سندِ منگوله دار به نام افراد، با رعایت قانونی کاملا قوی و مطمئن در دفاتر اسناد رسمی کشور انجام می‌شه.
سندهای منگوله دار از نظر ظاهری نسبت به بقیه‌ی سندهای ملکی جالب‌تر هستند!

چگونگی تبدیل سند منگوله دار به تک برگی

امروزه سندهای منگوله دار رو به سند تک برگی تبدیل می‌کنند. زیرا اطلاعاتی که بر روی سند تک برگی درج می‌شه بسیار کامل‌تر از سند منگوله دار هست. مشخصات کامل ملک و مالک بر روی سند تک برگی نوشته می‌شه و حتی شماره‌ی قطعه زمین، مساحت دقیق ملک و زمین، کد پستی، مشخصات کامل مالک مثل؛ نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، تاریخ تولد، شماره ملی و  و خلاصه هر چیزی در اون ثبت می‌شه!
در حال حاضر سندهای منگوله دار بسیار قدیمی شدن و این سندهای دفترچه‌ ای چون اعتبار کمی دارن به راحتی می‌شه اون‌ها جعل کرد! اما سند تک برگی طوری طراحی شده، که نمی‌شه اون رو به راحتی کپی و جعل کرد. به همین دلیل سندهای منگوله دار قدیمی جای خودشون رو به سند تک برگی دادند. البته هنوز هم کسانی که سندهای منگوله دار قدیمی رو به سند تک برگی ترجیح می‌دن، و اون‌ها رو در خونه‌ی خودشون نگهداری می‌کنند، وجود دارند.
سندهای تک‌ برگی طوری طراحی شدند که هر کدوم جداگانه دارای هولوگرام مخصوص هستند و برای دست‌کاری در اون‌ها نیاز به مهارت‌های کافی و امکانات و افراد مجرب و متعهد است، که این هم کار هر کسی نیست! صادر کردن این اسناد که در اداره‌ی ثبت انجام می‌شه، نیاز به مکانیزم‌های الکترونیکی داره که تمام مشخصات ملک و مالک به‌طور کامل در اون نوشته می‌شه و استفاده از این نوع سند (سند تک برگی) برای مردم بسیار راحت‌تر از سند منگوله دار هست.

اگر اطلاعی در مورد املاکی که به نام شما هست ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی «استعلام سند ملک با شماره‌ی ملی» ما رو بخونید.

مزیت های انتقال و تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی

یکی از مزیت های تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی این هست که اگر شما یک ملک یا زمینی داشته باشید و در اون شریکی هم دارید، اگر سند منگوله دار خودتون رو به سند تک برگی تبدیل کنید، هر کدوم از شما دو نفر می‌تونید به طور مجزا یک سند داشته باشید و با خیال راحت و اطمینان بیشتری صاحب ملک خودتون باشید.

یکی دیگه از دلایلی که سندهای منگوله دار به سند تک برگی تبدیل شدند این هست که در مصرف کاغذ صرفه‌جویی بشه. هر کدوم از اسناد منگوله دار قدیمی چیزی بین 15 تا 25 برگِ صفحه داشتند! سندهای تک برگی مثل سندهای منگوله دار به‌ صورت دستی تهیه و تولید نمی‌شن و چاپ اون‌ها کاملاً سیستمی هست. این‌ یکی از بزرگ‌ترین و بهترین مزیت‌های سند تک ‌برگیه. در نتیجه‌ی این کار، در سند منگوله دار مشکل خوانا نبودن نوشته‌ها بسیار زیاد بود ولی در سند تک برگی این مشکل به سادگی برطرف شده. همچنین یکی دیگه از نتایج خوب سیستمی شدن سند تک برگی اینه که در سند تک برگی همه اطلاعات، مثل کروکی ملک، یاداشت شده و به همین خاطر جعل کردن اون بسیار سخت و تقریبا غیرممکنه.

سند تک برگی برای هر نفر به طور مجزا چاپ می‌شه و مشکل پاره شدن و دست به دست شدن اون برخلاف سندهای منگوله دار وجود نداره.


الزام تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی

در نهایت این رو هم بگیم که الزامی برای تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی وجود نداره اما برای سهولت و اطمینان کار بهتر هست که برای تبدیل اون اقدام کنید. البته با تبدیل اون متوجه می‌شید که سند تک برگی نسبت به سند منگوله دار چقدر مزیت داره!

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
26 نظر در مورد این مطلب ثبت شده
کاربر مهمان
8 ماه پیش

با سلام اینجانب با توجه به شعار دولت الکترونیک که الان سراسر کشور سیستمی شده چرا باید کسانیکه سند دفترچه ای و منگوله دار که درسال 90 دولت اعلام کرده که تبدیل به سند تک‌برگ بشه یکماه زمان ببره با توجه به اینکه اینجانب،ساکن گرگان هستم و در،اداره ثبت،شهریار سند ثبت،شده دفترخانه،68 شهریار الان 10 روز است مبالغ را واریز،کردم هیچ خبری نشد لطفا ریاست محترم اداره ثبت،شهریار تسریع،در کار و دستور رسیدگی را فرمایند

لیلی
2 سال پیش

سلام من ی زمین مزروعی سیصد متری تو بیرجند دارم ک سال هشتاد خریدم و تفکیک نشده بود سند منگوله دارش رو گم کردم باید به کجا مراجعه کنم ؟ متشکر میشم راهنماییم کنید

سیروان ایراندوست
6 ماه پیش

برو سازمان ثبت اسنادواملاک شهرتان پرونده ت اونجاست

کاربر میهمان
2 سال پیش

دفتر اسناد

احمدرضا شفیعی
2 سال پیش

سلام ما ملک ارثی داریم که درحال فروش هستیم ایا قبل فروش سند را باید تبدیل به تگپک برگ کنیم یا بعد از فروش امکانش هست
تشکر

کاربر میهمان
3 سال پیش

سلام.مادر من یه خونه ساخته که تمام کاراشو برادر زادش انجام داده تمام کاراش تموم شده والان ساکن شدن.اما سندی رو نمیاره تحویل مادرم بده وهمیشه امروز وفردا کرده طوری که الان دوسال میشه هیچ سندی تحویل نداده خواستم بدونم از کجا اقدام کنیم که بلاخره بدونیم این خونه به نام کی هست میترسیم برادر زادش به نام خودش زده باشن با اینکه تمام هزینه های خونه رو مادرم دادن

عارف
3 سال پیش

سلام سند منقوله دار مسکن مسکونی که همه کارهاشو جهت نقل وانتقال انجام دادم یعنی گواهی شهرداری و داریی دریافت شده هزینه پستی و هزینه تک برگی هم حدود یک ماه پیش دفتر خانه دادم وسند زده شده وفقط سند تک برگ مونده الان یک کارشناس دیگه اومده چی پی اس گذاشته و 280 هزار اجرت خواسته من موندم این کارشناس واسه چی اومده چون قبلا از شهرداری اومده و تایید کرده بود لطفا راهنمایی کنید

داود افشار
3 سال پیش

سلام چهار سال پیش آپارتمانی خریدم بصورت مبایعه نامه که قرار شده هزینه تفکیک سند مربوط به آپارتمان رو من پرداخت کنم کل ثمن معامله پرداخت شده 4ساله تحویل گرفتم و نشستم چند بار به فروشنده جهت سند مراجعه نمودم الان فروشنده به من میگه 35 میلیون هزینه تفکیک سند شده باید شما بدین کل آپارتمان 6 واحد هستش لطفا هزینه تفکیک سند رو میخام بدونم ممنون

حجت الله شافعی
3 سال پیش

سلام من وکیلم قراره سند بزنه به اسم من بابت ارثی پدریم من چه جوری بفهمم سند به اسم من خورده وکیل اطلاعات کافی را به من نداده است

کاربر مهمان
3 سال پیش

عالی بود توضیحاتتون

محمد رضا محمد صالحی
3 سال پیش

بسیار عالی بود

اسمعیل زاده
3 سال پیش

سلام الان مدت 11 ماهه ما اقدام کردیم یک سند منگوله دار رو تک برگ کنیم. 2 ماه پیش کارشناسی شده، هزینه اش رو گرفتن. الان اداره ثبت شهریار تلفن جواب نمیدن. اصلا اونجا مراجعه میکنی کسی جواب گو نیست. کم کاری میکنن. ما موندیم چه کار کنیم فقط تک برگ کردن شده برای ما معزل شده ؟

عای
3 سال پیش

سلام زمان ثبت نام اگه از طریق ماده 147 اقدام کردین یه کد پیگیری بهتون دادن و در سایت ssaa.ir ثبت نام شدید. از طریق همون سایت قسمتی داره تحت عنوان پیگیری ثبت نام که میشه با وارد کردن شماره پیگیری دید که توی چه مرحله ای هستین.

کاربر سایت
4 سال پیش

سلام. وقت بخیر، لطفا اگر اطلاعاتی در این باره دارید، بنده رو راهنمایی کنید. برای فروش خانه، سند منگوله دار رو به اداره ثبت دادیم برای تک برگ شدن. ولی دقیق نگفتند چند روز بعد سند میاد. ما هم با خریدار قولنامه نوشتیم و نصف راه رو رفتیم، حالا بلا تکلیف موندیم. زمان محضر هم داره میگذره و این خیلی بده. پیامک سوم اداره پست اومده. لطفا بفرمایید این پروسه چقدر طول میکشه؟ ممنون و اینکه از کجا باید پیگیری کنم؟

کاربر میهمان
3 سال پیش

دوست عزیز اگه ملک شما نقشه برداری شده باشد و مشکلی بابت اختلاف مساحت پیش نیاد و معارض نداشته باشید سه الی چهار ماهه میاد البته بستگی شهرتون هم داره... من ارباب رجوع داشتم پیگیر بوده یک ماهه گرفته

کاربر مهمان
4 سال پیش

آیا سند به نام اینجانب، نوحعلی سفی زاده است؟

نوحعلی سفی زاده
4 سال پیش

آیا سند ملک توقیف شده؟

احمد احمدی
3 سال پیش

سلام چجوری بفهمیم که وکیل داره سندو خودم میزنه چون دماه طول میکشه تا جوابش بیاد خواستم ی استعلام بگیرم ببینم بنام خودم آکی میشه

حیدری
4 سال پیش

شما نوشتید، روش تبدیل سند منگوله دار به تک برگی. ولی فقط از مزیت صحبت کردید و هیچ روش و مرحله ای رو ننوشتید و توضیح ندادید!!!!

عباس فتحی
4 سال پیش

در مورد زمینی که خریدم، با وکالت بلاعزل میگم شاید به کسی دیگر فروخته باشد، چه کار کنم، تا بدانم کسی دیگر نخریده؟

نایینی
4 سال پیش

با سلام. خواستم بدانم دقیقا چه مراحلی را باید طی نمود تا سند دفترچه ای را به سند تک برگی تبدیل نمود؟ سپاسگزارم

کاربر میهمان
3 سال پیش

سلام، تشریف ببرید اداره ثبت مربوط به ناحیه ملک درخواست کارشناسی ثبت کنید. مدارک مورد نظر هم تهیه کنید. کار سختی نیست اگه وقتش دارید الکی کارتون نسپارید دست دیگران...

کاربر مهمان
4 سال پیش

با سلام و عرض ادب و احترام. کارتان بسیار عالی و در جهت ارتقا سطح آگاهی مردم است که در انجام خرید منزل با افراد شیاد و کلاهبردار بتوانند از اطلاعاتی که میدهید استفاده کنند. زنده و پاینده باشید.

جهان
5 سال پیش

سلام. سند تک برگی زمين من در شهر رشت از تير ماه تا حالا صادر نشده! لطفا بفرماييد علت اين تاخیرها و كم كاری ها چیست!

کاربر مهمان
5 سال پیش

سلام. واقعا نمیدونم چرا باید برای سند تک برگ دو ماه زمان ببره! مگه یه چاپ کردن و استعلام ملک چقدر زمان میخواد که به خاطر همین قضیه ما به مشکل خوردیم و سند نیومده تا ما سند قطعی به اسم کس دیگری بزنیم؟!

کاربر میهمان
3 سال پیش

بله چاپ کردن سند شما یه چیزی حدود 1 دقیقه زمان میبره... ولی مختصات دار کردن و یا به عبارتی رقومی کردن ملک که توی نقشه کاداستر جی ای اس بشینه و استعلامات از ارگانها و ادارات مثلا جهادکشاورزی . منابع طبیعی . گاز. آبفا. اینها همه تا پاسخ بدن زمان میبره و عملا توی نوبت قرار میگیرید... ضمنا اگه موردی خدایی نکرده پیش بیاد دو ماه هم باید توی روزنامه کثیرالانتشار آگهی بدین که مبادا معارض داشته باشه.. و خیلی کارهای دیگه که اگه به عهده خود متقاضی بزارند 2 سال هم بیشتر طول میکشه... یه بار قیف نیست یه بار قیر نیست و...

2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.